خلاصه ماشینی:
"این مطالعه میکوشد، مقولهی تفکرات نوجوانان دربارهی تاریخ را،در چهار مرحله،از سطح پایه (مرحلهی اول)تا پیچیده (مرحلهی چهارم)،به روش زیر شرح دهد: قدم اول: گذشته به عنوان امری قطعی و پذیرفته شده برای دانش تاریخی در نظر گرفته شده است.
قدم سوم:سند،مأخذ و پایهای است برای استنباط در مورد تاریخ گذشته و به عنوان بخشی از فرایند یافتن ارتباط بین جریانهای تاریخی محسوب میشود.
در این قدم، دانشآموزان شروع میکنند به فهمیدن این موضوع که تاریخ عبارت است از بازسازی جوادثی که ممکن است،سهم کوچک و ناشناختهای در موضوع مورد بحث داشته باشد.
البته این امکان هم هست که دانشآموزان در تفسیر منابع اصلی نسبت به اسناد دست دوم مشکل داشته باشند؛به ویژه وقتی که بخواهند هویت چیزی را تعیین کنند.
سرانجام در این مرحله،دانشآموزان به استفاده از این نوع از اطلاعات دست اول برای مطرح کردن پرسشهایی در مورد منشأ و درجهی اهمیت منابع توجه میکنند."