خلاصه ماشینی:
"وی پس از گذراندن آموزشهای ابتدایی نزد پدرش- حاج شیخ محمد حسین-و در مکتب خانه،در سال 1310 برای تحصیل در حوزه علمیه مشهد به این شهر هجرت کرد و به مطالعه ادبیات عرب،منطق، کلام و فقه مشغول شد و آنچنان که خود اذعان داشته است،در همین سالها بوده که دغدغه و حساسیت شدیدی نسبت به مسایل مربوط به خدا پیدا کرده10 و روزبهروز مسائل دینی برای وی پر اهمیتتر و حادتر میشده است و همین وی را به ادامه تحصیلات حوزوی علاقهمندتر میساخته،به نحوی که در سال 1316 برای مطالعات جدیتر در علوم اسلامی-به خصوص فلسفه11-به قم هجرت میکند.
بههرحال در سالهای اول مهاجرت شهید مطهری به قم با اینکه هنوز مقدمات عربی را تمام نکرده بود،چنان در&%04505MORG045G% اندیشههای مربوط به خدا غرق شده بود که بشدت میل به تنهایی داشت13و لذا اندکی پس از شروع دروس شرح منظومه «امام خمینی»(1318)،وی نیز به محضر درس ایشان وارد میشود(1319)14و به مدت 12 سال از محضر ایشان-عمومی و خصوصی-در درسهای مختلفی همچون فلسفه(شرح منظومه و اسفار)،خارج اصول،خارج فقه و به خصوص اخلاق بهره میگیرد و بویژه جلسات اخلاق امام وی را چنان به وجد میآورده است که به اذعان خودش تا هفته بعد و جلسه بعد اثرات آن را احساس میکرده است.
در سال 1322،علی اکبر حکمیزاده،از اطرافیان کسروی،کتاب«اسرار هزار ساله»را در حمله به برخی مسائل دینی و نیز روحانیت منتشر ساخت و هنگامی که امام خمینی از داستان با خبر شد، بههرحال،مارکسیسم یکی از اندیشههای مهم بسیاری از روشنفکران ایرانی شده بود و مطهری از همین سال (1325)که با آثار آنها آشنا شد تا اواخر عمرش،همواره خود را در مبارزه با آن میدید،چه مبارزه مستقیم و چه در مبارزه با«ماتریالیسم اغفال شده»یا«منافقین» حدود یک و نیم تا دو ماه کلاس خود را تعطیل کرد و «کشف الاسرار»را در رد کتاب مذکور نوشت."