چکیده:
هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر میزان تاب آوری بر رضایت شغلی معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 1 شهرستان خرمآباد میباشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که تاب آوری تا چه اندازه بر رضایت شغلی معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 1 شهرستان خرمآباد، تاثیر دارد؟ جامعه آماری این پژوهش، کلیه ی معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 1 شهرستان خرمآباد میباشد که در حال حاضر تعداد 650 نفر بوده که تعداد 242 نفر را با استفاده از روش نمونهگیری جدول مورگان و روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. در این پژوهش برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی معلمان توسط بری فیلدورث (1951) و در انجام آن از تکنیکهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش شاخصهای متغیرهای پژوهش شامل: میانگین، میانه، مد، انحراف معیار، واریانس، دامنه تغیرات، مینیمم و ماکزیمم و استنباطی آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و برای اجرای عملیات اقتصاد سنجی نیز از نرم افزار SPSS 26 استفاده میگردد. نتایج پژوهش نشان میدهد، تاب آوری (شایستگی- استحکام شخصی، اعتماد به غرایز شخصی، تحمل عواطف منفی، مهار و معنویت در افراد) بر رضایت شغلی معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 1 شهرستان خرمآباد تاثیر مثبت و معنادار دارد.
The main purpose of this article is to investigate the effect of resilience on the job satisfaction of elementary school teachers in district 1 of Khorram Abad city. In this research, an attempt has been made to answer the question that to what extent resilience has an effect on the job satisfaction of elementary school teachers in district 1 of Khorram Abad city? The statistical population of this research is all the primary school teachers of district 1 of Khorram Abad city, which is currently 650 people, of which 242 people have been selected as a statistical sample using the Morgan table sampling method and simple random method. In this research, to collect data from the standard resilience questionnaire of Connor and Davidson (2003) and the standard questionnaire of teachers' job satisfaction by Barry Fieldworth (1951), descriptive and inferential statistical techniques were used. To analyze data using the methods of indicators of research variables including: mean, median, mode, standard deviation, variance, range of changes, minimum and maximum and inferential Kolmogorov-Smirnov test, Pearson's correlation coefficient and to perform econometric operations from the software SPSS 26 is used. The results of the research show that resilience (competency-personal strength, trust in personal instincts, tolerance of negative emotions, restraint and spirituality in people) has a positive and significant effect on the job satisfaction of elementary school teachers in district 1 of Khoramabad city.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشان ميدهد، تاب آوري (شايستگي- استحکام شخصي، اعتماد به غرايز شخصي، تحمل عواطف منفي، مهار و معنويت در افراد) بر رضايت شغلي معلمان مقطع ابتدايي ناحيه ١ شهرستان خرم آباد تأثير مثبت و معنادار دارد.
از اين مفهوم به عنوان انطباق مثبت در برابر فشارها و سختيها، بازگشت به تعادل اوليه يا رسيدن به تعادلي در سطح بالاتر، نوعي ترميم خود با پيامدهاي مثبت هيجاني و شناختي، توانمنديهاي فردي و بين فردي که باعث پيشرفت و مقاومت در شرايط دشوار ميشود، کنار آمدن موفقيت آميز با عوامل استرس زا و موقعيت هاي دشوار، تعادلي پيچيده بين عوامل خطرساز و محافظت کننده ، فرآيند پوياي انطباق مثبت با تجربه - هاي تلخ و ناگوار، سازگاري مثبت در واکنش به شرايط سخت و دشوار، ويژگي خود اصلاح گري و انعطاف پذيري بشر ياد شده است (هاشمي و همکاران ، ١٣٩٧) در واقع تاب آوري يک فرآيند پوياست که به موجب آن افراد هنگام روبه رو شدن با سختي، رفتارهاي سازگارانه مثبتي را از خود به نمايش ميگذارند.
تاب آوري به عنوان عاملي در جهت سازگاري موفقيت آميز با تغيير و توانايي مقاومت در برابر مشکلات شناخته شده است و تاب آوري به واسطه کاهش هيجان هاي منفي و افزايش سلامت روان ، رضايت بيشتر از زندگي را در پي دارد و به عنوان منجي براي تسهيل چيرگي بر مصائب ، مشکلات ، مقاومت در برابر استرس و از بين بردن آثار رواني آنها عمل ميکند تاب آوري به افراد توانايي ميبخشد تا با ناملايمات و مشکلات زندگي و شغلي رو به رو شوند (کياني و ابراهيم پور، ١٤٠٠).