چکیده:
بررسی و نقد دیدگاههای نواندیشان معاصر در تفسیر آیات قرآن دستاوردهای شایان توجهی دارد. در مطالعۀ حاضر، با روش توصیفی ـ تحلیلی به این مسئله پرداخته میشود که دیدگاههای شحرور دربارۀ اقتضائات سنّت نبوی و رسولی در تفسیر آیات قرآنی چیست و چه ناهمسوییهایی با بینشهای کلامی عبدالله جوادی آملی، بهمثابۀ یک متکلم و مفسر شیعۀ معاصر، دارد. محمد شحرور، همچون یکی از فعّالان گفتمان قرآنبسندگی معاصر، در کتاب السنة الرسولیة والسنة النبویة: رؤیة جدیده، آیات قرآن را به دو مجموعۀ آیات رسالت و آیات نبوت تقسیم میکند و بر این باور است که تبعیّت از پیامبر (ص) تنها اختصاص به موضوعاتی دارد که در آیات رسالت گنجانده شدهاند و این آیات عموماً دربردارندۀ مواعظ، وصایا و حدود است. برایناساس آیاتی که دربردارندۀ خطابی به پیامبر (ص) با گزارۀ «یا أَیهَا النَّبِی» است بر آن دلالت دارد که این فرمان مختصِّ معاصران پیامبر بوده است و به نسلهای پس از وی تسرّی نمییابد. این در حالی است که جوادی آملی، همچون یک مفسر و متکلم معاصر شیعی، بر جایگاه نبی در اِخبار بیواسطه از خدا تأکید میکند و ساماندهی حیات معنوی و اجتماعی مردم بر اساس چنین اخبارهایی را ضروری میشمارد. نیز، با تأکید بر برخورداری پیامبر (ص) از کمال معرفت یقینی و مصونیت از گناه و خطا در عرصۀ اَعمالِ شخصی و اجتماعی تبعیت مطلق از او را ضروری میداند.
The study and critique of the views of contemporary modernists in the interpretation of Qurʾanic verses has significant achievements. In the present study, with a descriptive-analytical method, the issue of what are the views of Shahrur about the requirements of the prophetic and apostolic tradition in the interpretation of Qurʾanic verses and what are the discrepancies with the views of ʿAbullah Javadi Amoli, as a shiite contemporary theologian and Qurʾan commentator? Muhammad Shahrour, as one of the activists of the contemporary Qurʾanic discourse, in his book Al-Sunna al-Rasuliyya wa al-Sunna al-Nabawiyya: Ruʾya Jadida, divides the Qurʾanic verses into two sets, verses of prophethood and verses of Apotlehood. He believes that obedience to the Prophet is mandatory just in affairs that are included in the verses attributed to the mission (Apotslehood Verses). these verses generally contain al-Mawaʿiz, al-Wasaya, and al-Hudud. Accordingly, the verses that contain an address to the Prophet Muhammad with the statement “Ya Ayyuha al-Nabiy”, or “Prophetic Verses” as He call them, indicate that this command was specific to his contemporaries; not to all Muslims at all times. At the same time, Javadi Amoli emphasizes the position of a prophet in direct informing from God and considers it necessary to organize the spiritual and social life of people based on such informing. Also, by emphasizing the fact that the Prophet Muhammad has complete certainty of knowledge and immunity from sin and error in the field of personal and social actions, absolute obedience to him is essential.