چکیده:
استنادی و شبکه جهانی اینترنت نیز استفاده شده است .از نظرات ۱۷ نفر از متخصصان و کارشناسان خبره در
این حوزه و اساتید دانشگاهی نیز برای تایید و افزایش غنای نتایج کمک گرفته شده است. از روش دلفی
تعدیل شده جهت تایید مژلفهها استفاده گردید.
بحث و نتیجهگیری: بررسیها نشان میدهد مدل دارای ٩ مژلفه زیر میباشد که مدیران آموزشی» با استفاده از
این مولفهها میتوانند در سازمان خود خلاقیت را به شیوه علمی و صحیح را داشته و آموزش دهند و از نتایج آن
بهرهمند شوند.
۱-دانش ۲- توانایی عقلانی ۳- سبک فکری ۶- انگیزش ۵- شخصیت -٩ آموزش ۷- عینیت گرایی ۸-
مهارت ۹- پشتکار.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر رقابت در بين کشورها براي توسعه و بهبود وضـعيت اقتصـادي تغييـرات و توسعه ي سريع نيازهاي انساني و همچنين بررسي و ايجاد روش هاي جديد براي کاهش مصرف انرژي و کميـابي منابع در جهان در اهميت خلاقيت و نوآوري به طور فزاينده نقش داشته اند؛ بنابراين در اين وضعيت تداوم حيـات سازمان ها به بازسازي و اصلاح روش هاي انجام دادن کار، ايجاد و توليد محصولات و خـدمات جديـد بسـتگي دارد.
(زارعـي متـين , (١٣٩٠ علاوه بر رقابت در بين کشورها براي توسعه و بهبود وضعيت اقتصادي، تغييرات و توسعه ي سريع نيازهاي انساني و همچنين بررسي و ايجاد روش هاي جديد براي کاهش مصـرف انـرژي و کميـابي منـابع در جهـان در اهميـت خلاقيت و نوآوري به طور فزاينده نقش داشته اند.
(زارعي متين , ١٣٩٠) - نويسنده اي ديگر خلاقيت را ايجاد آنچه قبلا وجود نداشته است مي داند و براي آن ماهيتي جديد خواه در ذهن ، خواه در عين قائل است و يکي ديگر از نويسندگان خلاقيـت را درخشـش يـک انديشـه و بـه وجود آمدن نظر و ايده اي نو مي داند.
(زارعي متين , ١٣٩٠) - خلاقيت ايجاد يک ايده يا مفهوم جديد از طريق به کارگيري تواناييهاي ذهني و توسعه ي دانش اسـت و علت و سبب نوآوري است .
گيلفـورد کـه از بنيان گذاران اين ديدگاه است و رشد خلاقيت مرهون تلاش هاي اوست ، معتقـد اسـت افـراد در چگـونگي نشـان ً دادن حساسيت به مسئله متفاوت اند.