خلاصه ماشینی:
"سخن سردبیر جایگاه درس تاریخ در شناخت دورنمای گذشته و افقهای آینده در آغاز قرن بیست و یکم این پرسش مدام وجود داشت که جهان در هزاره سوم میلادی چگونه خواهد بود؟چنین پرسشی با تأمل در دو هزاره و نیز هزارههای پیش از آن صورت میگرفت.
برای کسانی که جنبههای علمی این پرسش بیشتر مطرح است،بجای هزار سال آینده،پرسش از صد سال آینده مد نظر قرار گرفته،بدین معنی که در قرن بیست و یکم جهان در چه شرایطی واقع خواهد شد.
در این صورت است که یک ملت از زبان تاریخ خود خواهد شنید که چه بوده است و اکنون چیست و کیست؟پس از آن است که میتواند در عطف توجه به آینده بپرسد که چه میخواهد؟میخواهد به کجا برود؟در آینده چه و که خواهد بود؟هر ملتی که علاقمند به حیات توام با آزادی و عزت و استقلال خویش است بدون شک اندیشه فردای خود را خواهد داشت و اندیشیدن درباره آینده از صفات خردمندان است."