چکیده:
هدف پژوهش حاضر تبیین مبانی هستیشناسی اخلاق سعادت و استنتاج دلالتهای آن در اصول تربیت اخلاقی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی است. روش پژوهش استنتاجی بوده و بهمنظور گردآوری دادههای لازم جهت نیل به اهداف پژوهش، منابع موجود و مرتبط در قلمرو هستیشناسی و اخلاق قرآنی آیتالله جوادی آملی با استفاده از برگههای فیشبرداری از منابع، جمعآوری و طی شش گام مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که حقیقت سعادت از نگاه آیتالله جوادی آملی یک درخواست فطری- عقلانی است و تحریک آن به کیفیت تربیت اخلاقی بستگی دارد و وقتی این خواست ظهور میکند که روح انسان با یافتن صفا و نورانیت و فراهم آوردن شرایطی اختیاری زمینه تحریک آن را فراهم آورد. در غیر این صورت این خواست در زیر حجاب خواستههای دنیایی و طبیعی مخالف با فطرت و عقلانیت مستور میماند. چنین خواست فطری–عقلانی مبتنی بر مبانی هستی شناختی مانند از اویی و بهسوی اویی بودن، هدفمندی، حرکت بهسوی کمال مطلق، وابستگی به عدالت، مبتنی بر فطرت بودن، کرامت و شرافت انسان نسبت به دیگر مخلوقات میباشد. از درون این مبانی میتوان به اصولی مانند خدابینی، حکمتمداری، کمالگرایی، عدالتطلبی، ایمانگرایی، فطرتگرایی و عزتمندی رسید که قابلیت کاربست در تربیت اخلاقی منتهی به سعادت را دارند.
الغرض من البحث الحالی هو شرح الاسس الانطولوجیه لاخلاقیات السعاده واستنتاج اثارها فی مبادي التربیه
الاخلاقیه من وجهه نظر ایه الله جوادی الاملی. طریقه البحث استنتاجیه ومن اجل جمع البیانات اللازمه لتحقیق
اهداف البحث، تم جمع المصادر الموجوده وذات الصله فی مجال الانطولوجیا والاخلاق القرانیه لایه الله جوادی
الاملی فی ست خطوات باستخدام اوراق المصادر. تظهر نتايج البحث ان حقیقه السعاده من وجهه نظر ایه الله
جوادی الاملی هی طلب فطری عقلانی، ویعتمد تحفیزه علی نوعیه التربیه الاخلاقیه، تظهر هذه الرغبه عندما تجد -
النفس البشریه النقاء والاستناره و اوجد شرايط الاختیاریه لارضیه تحفیزها. والا فان هذه الرغبه تظل مستتره تحت
ستار الرغبات الدنیویه والطبیعیه التی تتعارض مع الفطره والعقلانیه. مثل هذه الرغبه الفطریه والعقلانیه تقوم علی
اسس معرفه الحقیقه مثل : الوجود منه و نحوه، وکونها هادفه، والسیر نحو الکمال المطلق، والحاجه الی العداله،
والابتناء علی الفطره، والکرامه الانسانیه وشرفه بالنسبه الی المخلوقات الاخری. من هذه الاسس، یمکن للمرء ان
یصل الی مبادي مثل ذکر الله، والتمحور علی الحکمه، والتوجه الی الکمال، و طلب العداله، والاتجاه نحو الایمان، و
التوجه الی الفطره، والکرامه، والتی یمکن استخدامها فی التربیه الاخلاقیه المودیه الی السعاده.
The purpose of the current research is to explain the ontological foundations of the ethics of happiness and to deduce its implications in the principles of moral education from the point of view of Ayatollah Javadi Amoli. The research method is inferential and in order to collect the necessary data to achieve the goals of the research, existing and related sources in the field of ontology and quranic ethics of Ayatollah Javadi Amoli were collected and analyzed in six steps by using the sheets of sources. has taken. The results of the research show that the truth of happiness from Ayatollah Javadi Amoli's point of view is a natural-rational request and its stimulation depends on the quality of moral education and when this desire emerges, the human soul finds purity and enlightenment and provides optional conditions for its stimulation provided. Otherwise, this desire remains hidden under the veil of worldly and natural desires that are against nature and rationality. Such a natural-rational desire is based on ontological foundations such as being from him and towards him, being purposeful, moving towards absolute perfection, dependence on justice, being based on nature, human dignity and honor in relation to other creatures. from these foundations, one can reach principles such as godliness, wisdom, perfectionism, justice, faith, naturalism, and dignity, which can be used in moral education leading to happiness.
خلاصه ماشینی:
تبيين مباني هستيشناسي اخلاق سعادت و استنتاج دلالت هاي آن در اصول تربيت اخلاقي از ديدگاه آيت الله جوادي آملي 3 احمد طالعي فرد١ | اکبر رهنما٢ | رقيه موسوي چکيده هـدف پـپژوهش حاضـر تبيـين مبـاني هسـتيشناسـي اخـلاق سـعادت و اسـتنتاج دلالـت هـاي آن در اصــول تربيـت اخلاقـي از ديــدگاه آيــت الله جـوادي آملـي اسـت .
بـا ايـن نـگاه ميتوان گفت که حقيقت سعادت از نگاه آيت الله جوادي آملي، تلاش و درخواست فطري – عقلانـي بـراي تعـالي روح ، رعايـت سـلامت جــسم و اهتمام به کمال وجودي و شکوفايي عقل در مقام نظر و عمل است که انسان را بـه مقام قرب الهـي مـيرساند (جوادي آملي، ١٣٨١ الف : ١٧).
نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ٦١ با توجه به مطالب مقدماتي، پـپژوهش فعلـي سـعي دارد بـه تبيـين مبـاني هسـتيشناسـي اخـلاق سعادت از ديدگاه آيت الله جوادي آملي ب ردازد و دلالت هـاي آن را بـراي اصـول تربيـت اخلاقـي استخراج نمايد.
آيـت الله جـواد آملـي در نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ٦٧ زمينه جايگاه خدابيني در اخلاق اين طور توضيح داده اند که مسئله توحيد، جزو جهان بيني و مسائل الهي به شمار ميآيد و در علم کلي مطرح است ولي مسئله ذيرش توحيد را علم اخلاق بـر عهـده ميگيرد و جايگاه علم اخلاق از نظر اشراف بر همه علوم و مسائل ، جايگاه بلنـدي اسـت (جـوادي آملي، ١٣٩٥: ٢٣).