خلاصه ماشینی:
"بیان مواردی چون حرکت تاریخ پیامبران،ماجرای ابرهه،بعضی حوادث صدر اسلام که آیات خداوندی در آنها مشهودتر است،تحقق وعدههای خداوندی چون کیفر ستمگری و خیانت،و پاداش مقاومت و سختکوشی در مورد بسیاری رویدادها و افراد،و بالاخره موضوع انقالاب اسلامی و تداوم آن به عنوان آخرین نمونه از این دست،به تحقیق این هدف کمک میکند.
تعاون و همکاری به سه شکل در برنامهء درسی تاریخ مورد توجه است:یکی نقش این موضوع در سطح بین الملل که اهمیت آن در شکلگیری نخستین جوامع بشری و تبادلات تمدنی ملتها از قدیم تاکنون و تأثیر آن در پیشرفت بشری از مصداقهای بارز آن است و مهمترین نمود آن را در حرکتهای اجتماعی نظیر نهضتهای ملی و مردمی دو سدهء اخیر بهویژه انقلاب اسلامی،میتوان دید.
مسؤولیتپذیری فردی و اجتماعی نیز با بیان مواردی چون: نقش شخصیتهای گوناگون بهویژه دانشمندان،مصالحان و مبارزان در تاریخ ایران و جهان،نقش جوانان در صحنههای تاریخ بهویژه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی،و تأثیر عزم ملی در ترقی ملتها (مانند مورد ژاپن،استقلال هند و....
در درس نخست از کتاب سال دوم نیز در میان دلایل ضرورت و اهمیت مطالعهء تاریخ، لازم است بهطور مستقیم به این موضوع اشاره شود.
به عنوان مثال با توجه به وجود درسی به نام «تاریخ ادبیات ایران و جهان»در همین رشته،لازم است از تکرار یا تناقضگویی مباحث مربوط به تمدن و فرهنگ اجتناب شود و چنانچه در متون ادبی مطلبی دربارهء یک شخصیت یا رویداد تاریخی وجود دارد،ضمن خودداری از تکرار آن،به نحو مقتضی دانشآموزان به آن ارجاع داده شوند و احیانا فعالیتی بر مبنای آن برایشان پیشبینی شود."