چکیده:
ﺗﻮﺳﻌﻪ روز اﻓﺰون راه ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ و ﻣﻮاﺻﻼﺗﯽ و ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ درون ﺷﻬﺮی و ﻟﺰوم ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی روش ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ اﺟﺮای روﺳﺎزی ﺟﺎده ﻫﺎ و ﻣﻌﺎﺑﺮ ﺷﻬﺮی و ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی روش ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ روﺳﺎزی آﺳﻔﺎﻟﺘﯽ، ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻧﮕﻬﺪاری ﺷﺒﮑﻪ راه ﻫﺎ ﺑﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎت رﺳﺎﻧﯽ ﺗﺎﮐﯿﺪ داﺷﺘﻪ و ﺑﺎﻋﺚ ﭘﺎﺋﯿﻦ آﻣﺪن ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﭼﺮﺧﻪ ﻋﻤﺮ و ﻧﮕﻬﺪاری و ﺗﻌﻤﯿﺮ در روﺳﺎزی ﺟﺎده ﻫﺎ و ﻣﻌﺎﺑﺮ ﺷﻬﺮی ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ - ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺑﻮده و ﺑﺎ ﮔﺮدآوری و اﺳﺘﻨﺎد ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﯿﺪاﻧﯽ و ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ای، و ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﮐﺎرﺑﺮد اﻧﻮاع آﺳﻔﺎﻟﺖ و اﻟﯿﺎف آﺳﻔﺎﻟﺘﯽ در ﺟﺎده ﻫﺎ و ﻣﻌﺎﺑﺮ ﺷﻬﺮی و ﻟﺰوم ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی روش ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ روﺳﺎزی آﺳﻔﺎﻟﺘﯽ در ﻣﻮارد ﺗﺨﺮﯾﺒﯽ، ﺗﻌﻤﯿﺮ و ﻧﮕﻬﺪاری در ﺷﻬﺮداری ﻫﺎ و اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺰﯾﻨﻪ ﺑﻬﺘﺮ در اﻣﺮ اﺟﺮاﯾﯽ، اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﭘﮋوﻫﺶ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺳﻌﯽ ﺷﺪه ﺗﺎ روش ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ و ﻗﺪﯾﻤﯽ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺳﻨﺠﺶ ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻗﯿﺮ ﻣﺼﺮﻓﯽ و آﺳﻔﺎﻟﺖ و اﻧﻮاع آﺳﻔﺎﻟﺖ ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه و اﻟﯿﺎف آﺳﻔﺎﻟﺘﯽ و روش ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ اﺟﺮاﯾﯽ آﺳﻔﺎﻟﺖ و ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ در ﺻﻨﻌﺖ روﺳﺎزی آﺳﻔﺎﻟﺘﯽ ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد و در راﺳﺘﺎی اﺟﺮای روش ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺳﺎﺧﺖ روﺳﺎزی ﻣﻌﺎﺑﺮ و ﺟﺎده ﻫﺎ آﺳﻔﺎﻟﺖ ﻫﺎی ﮔﺮم و ﺳﺮد و ﺑﺎزﯾﺎﻓﺘﯽ و ﻗﯿﺮ ﻫﺎی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده و اﻣﻮﻟﺴﯿﻮن ﻫﺎ و اﺳﺘﻔﺎده از ﭘﻮدر ﻻﺳﺘﯿﮏ و ﻣﺨﻠﻮط ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎ اﺳﺘﺨﻮان ﺑﻨﺪی) SMA (ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺸﺮﯾﺢ ﺷﻮد، ﮐﻪ در اداﻣﻪ ﻣﺰاﯾﺎ و ﻣﻌﺎﯾﺐ ﻫﺮ ﮐﺪام از ﻓﻨﺎوری ﻫﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪه و اﻣﯿﺪ اﺳﺖ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺳﺒﺐ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﻣﺪﯾﺮان و ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮﻧﺪﮔﺎن ﺷﻬﺮی ﺑﺎ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﭘﺮ ﮐﺎرﺑﺮد درون ﺷﻬﺮی در زﻣﯿﻨﻪ رو ﺳﺎزی، ﺑﺎﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
مطاعات و تحقیقات انجام یافته پروژه شارپ برای اولین بار در بین سال های 1987 الی 1993 میلادی در ایالات متحده آمریکا پایه گذاری شد که بعدها هم با نتایج مثبت به دست آمده و روش های جدید در رده بندی قیرهای مصرفی و مورد استفاده در راه سازی مبتنی بر عملکرد بهینه و روش های جدید طراحی در این خصوص منجر به وجود آمدن روش 1 Superpave، شد که این روش نیز به مرور زمان و با روی کار آمدن روش های دیگر مثل روش آشتو که برای اولین بار در سال 1960 میلادی مورد آزمایش قرار گرفت بر اساس یک روش تجربی و استفاده از مصالح و فناوری های نوین از تولید تا اجرا برخوردار بود که هدف اصلی تمامی این روش ها و روش های نوین دیگر به وجود آمده تا آن زمان و در آینده نیز می تواند جایگزینی مصالح و روش های نوین با افزایش دوام و عملکرد بهینه و کاهش هزینه ها از تولید تا مصرف و اجرا باشد که تعدادی از این فناوری های به کار رفته تا به امروز می تواند کاربرد انواع آسفالت های گرم، نیمه گرم و آسفالت سرد و نیمه سرد، آسفالت های بازیافتی سرد و گرم و امولیسون های قیری و انواع مخلوط های به کار رفته در تولید روسازی های آسفالتیآ آسفالت حاوی از کاربرد پودر لاستیک ماشین های فرسوده و استفاده از مخلوط های آسفالتی با دانه بندی سنگدانه ای 2 SMA باشد که روز به روز شاهد کاربرد آنها در جاده ها و معابر شهری شهرمان هستیم(سیدمحمودی و شهری، 1396).