چکیده:
رسانهها و فناوریهای تصویری امروز بخش جداییناپذیر از زندگی افراد است که تحولات مختلفی را در جوامع مختلف رقم میزند. این تأثیرگذاری در حوزه ارزشهای فرهنگی ـ اجتماعی بر مخاطبین زن در ایران به جهت حساسیت حوزه زنان قابلتأمل است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخش تلویزیون و ماهواره بر تمایلات نوگرایانه و تعاملات اجتماعی زنان با بهرهگیری از روش پژوهش ترکیبی (کمی و کیفی) و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبههای عمیق انجامشده است. در بخش کمّی پژوهش، تعداد 366 نفر از زنان 17 تا 65 ساله شهر مهاباد بهعنوان جامعه آماری تصادفی نمونهگیری شدند و دادههای پرسشنامه پیمایش با استفاده از آمارههای توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شد. یافتههای کمّی پژوهش، بین استفاده از تلویزیون داخلی و تمایلات نوگرایانه و تعاملات اجتماعی زنان، رابطه معنیداری را نشان نمیدهد؛ اما استفاده از ماهواره خارجی با این ارزشها رابطه معنیداری داشت. بخش روش کیفی، بر اساس مصاحبه با کارشناسان حوزه رسانه انجامشده است. تحلیل دادههای کیفی این بخش نشان داد علاوه بر تلویزیون و ماهواره، عوامل عمده دیگری نظیر ضعف تلویزیون داخلی، تغییرات نظام اجتماعی کشور، نفوذ اندیشههای سرمایهداری، شبکه اجتماعی مجازی و عوامل اجتماعی، اقتصادی دیگر، ازجمله تعیینکنندههای مؤثر در تحولات ارزشی تمایلات نوگرایانه و تعاملات اجتماعی زنان در شهر مهاباد میباشند.
Media and visual technologies are an integral part of people's lives today, which bring about different developments in different societies. This influence in the field of social-cultural values on the female audience in Iran can be considered due to the sensitivity of the field of women. The current research aims to investigate the effectiveness of television and satellite on the modernist tendencies and social interactions of women by using the combined research method (quantitative and qualitative) and by using a researcher-made questionnaire and in-depth interviews. In the quantitative part of the research, 366 women aged 17 to 65 from Mahabad city were sampled as a random statistical population and the survey questionnaire data were analyzed using descriptive and inferential statistics. The quantitative findings of the research do not show a significant relationship between the use of domestic television and women's modernist tendencies and social interactions; But the use of foreign satellite had a significant relationship with these values. The qualitative method section is based on interviews with media experts. The qualitative data analysis of this section showed that in addition to television and satellite, other major factors such as: the weakness of domestic television, changes in the country's social system, the influence of capitalist ideas, virtual social network and other social and economic factors, including the determinants Modernist tendencies and social interactions of women in Mahabad city are effective in value changes.