چکیده:
پژوهش حاضر در پی شناسایی میزان پیشبینیپذیری تسهیم دانش بر اساس ابعاد جو مسموم سازمانی در بین کارکنان مؤسسات آموزشی شهرستان سراب با استفاده از طرح همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه ۱۶۴۸ نفر بود و حجم نمونه متناظر با آن ۳۱۳ نفر تعیین شد. روش نمونهگیری این پژوهش طبقهای بود. بعد از حذف دادههای پرت با استفاده از شاخص ماهالانوبیس تعداد نمونه به ۲86 نفر رسید و تحلیلها روی این تعداد انجام گرفت. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد جو مسموم سازمانی روستایی و تسهیم دانش دیکسون استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد ساختار فیزیکی مسموم، نظام پاداش و جبران خدمت مسموم، روابط بین فردی مسموم و رهبری زهرآگین با تسهیم دانش رابطه معنادار دارد. یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که نظام پاداش و جبران خدمت مسموم و رهبری زهرآگین میتوانند تسهیم دانش را پیشبینی کنند. به علت عدم تأثیر قابلتوجه ابعاد ساختار فیزیکی مسموم و روابط بین فردی مسموم بر تسهیم دانش، این ابعاد توسط نرمافزار از مدل حذف گردیدند. یافتههای پژوهش نشان داد که تسهیم دانش در مؤسسات آموزشی بهوسیله برخی از ابعاد جو مسموم سازمانی قابل پیشبینی است؛ بنابراین اتخاذ و پیادهسازی راهکارهایی مناسب جهت مانعشدن از تجلی ابعاد جو مسموم سازمانی و رفع آنها ضرورت دارد.
The present study sought to identify the predictability of knowledge sharing based on the dimensions of toxic organizational climate among employees of educational institutions in Sarab using correlational design. The statistical population of this study was 1648 people and the corresponding sample size was 313 people. The sampling method of this study was stratified. After deleting Perth data using Mahalanobis index, the number of samples reached 286 and analyzes were performed on this number. To collect data, standard questionnaires of rural organizational toxic atmosphere and Dixon knowledge sharing were used. Data analysis using Pearson correlation test showed that toxic physical structure, toxic service reward and compensation system, toxic interpersonal relationships and toxic leadership have a significant relationship with knowledge sharing. Findings from stepwise regression analysis showed that the system of reward and compensation for toxic service and poisonous leadership can predict knowledge sharing. Due to the lack of significant effect of toxic physical structure dimensions and toxic interpersonal relationships on knowledge sharing, these dimensions were removed from the model by software. Findings showed that knowledge sharing in educational institutions can be predicted by some dimensions of toxic organizational climate; therefore, it is necessary to adopt and implement appropriate strategies to prevent the manifestation of toxic organizational climate dimensions and eliminate them.
خلاصه ماشینی:
ساختار فيزيکي مسموم ، نظام پاداش و جبران خدمت مسموم ، روابط بين فردي مسموم ، رهبري زهرآگين ، تسهيم دانش مقدمه با توجه به پديده جهانيشدن و در پي آن افزايش ناپايداري محيطي و سرعت يافتن تبادلات سرمايه هاي مادي معنوي، توسل دائمي به دانشگران جهت حل مسائل سازماني حاصل از اين پديده اجتناب ناپذير است (بهار و همکاران ١، ٢٠٢٢؛ ريوس - نوارو و همکاران ٢، ٢٠٢١).
يافته هاي مطالعه عباسي، ابويي اردکان و دستي (١٣٩٧) در دانشگاه علوم پزشکي بيرجند تأثير مثبت عدالت سازماني و عدالت رويه اي بر تسهيم دانش کارکنان را نشان داده است .
نتايج بررسي حاکي از تأييد فرضيه هاي دوم و چهارم مبني بر قابليت پيش بيني تسهيم دانش کارکنان بر اساس نظام پاداش و جبران خدمت مسموم و رهبري زهرآگين بود.
(2002 در اين پژوهش با تأييد فرضيه دوم معين گرديد نظام پاداش و جبران خدمت مسموم به عنوان بعد دوم جو مسموم سازماني قابليت پيش بيني تسهيم دانش کارکنان آموزشي و غير آموزشي مؤسسات آموزشي را دارد.
در پژوهش هاي قبلي تأثير مثبت عدالت سازماني در تسهيم دانش کارکنان دانشگاه (عباسي، ابوبي اردکان و دستي گردي، ١٣٩٧؛ مرزوقي و حيدري، ١٣٩٥) و کارکنان سازمان غير آموزشي (دولي و يسيل ٢، ٢٠١٣) مشاهده شده است .
در اين پژوهش با تأييد فرضيه چهارم معين گرديد رهبري زهرآگين به عنوان بعد چهارم جو مسموم سازماني قابليت پيش بيني تسهيم دانش کارکنان آموزشي و غير آموزشي مؤسسات آموزشي را دارد.
Organizational culture and knowledge sharing: critical success factors, Journal of knowledge management, doi:10.
Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate.