خلاصه ماشینی:
"اینکه درس تاریخ دربردارندهی دانشی راجع به گذشتگان باشد حس قدرشناسی از آنان را برمیانگیزد،موجب علاقهمندی به میهن و همنوعان گردد،رشد فکری انسان را موجب شود و نظایر آن،فقط پلههای اولیهی درک تاریخی است،آموزش تاریخ که موجب آشنایی با انسانهای بزرگ و وقایع سرنوشتساز میگردد در نهایت خویش باید بدین نتیجه منتهی شود که از شمار فراوان خوانندگان تاریخ جمعی تاریخساز بهوجود آورد.
میتوان همواره این پرسش را از خود داشت که آیا ما همواره باید فقط نظارهگر آثار گذشتگان باشیم؟آیا نباید ما نیز اثری از خود به جای گذاریم که آیندگان نظارهگر آن باشند،بدان افتخار کنند و از ما به نیکی یاد نمایند؟آیا هر کسی در هر سنی و شغلی و هنری نمیتواند چنین بیندیشد؟اکنون که چندهزار سال از تمدن بشری با همهی آثار بزرگ آن گذشته آیا توجه کردهاید که پدیدآورندگان آثار بزرگ در دو قرن گذشته چگونه به تاریخ نگریستهاند؟"