خلاصه ماشینی:
"با این مقدمه میتوان هدفهای عمدهی آموزش درس تاریخ را به ترتیب زیر مشخص ساخت: (به تصویر صفحه مراجعه شود) گروه تاریخ سازمان آموزش و پرورش استان همدان* حیطهی شناخت درک مفهوم زمان؛ ادراک میراث فرهنگی و ارزش سنجی آن؛ آشنای با طرز مطالعه وقایع تاریخی؛ مطالعهی زمینهی اجتماعی و تاریخی مسائل زمان حاضر و درک علل پیدایش آنها؛ کشف اصول و قواعدی که در حوادث اجنماعی دخالت دارند.
2. شرح نحوهی برخوردار ملتهای دیگر با تاریخ،از جمله این که تاریخ در چین جزو علوم پایه است و با سایر موارد علوم انسانی، جمعا 14/45 درصد ساعتهای آموزشی هفتگی در آموزش متوسط را شامل میشود[الماسی،1380: 205].
3. تبیین این نکته که تاریخ درس برنامهریزی است: اطلاعات از گذشته-درک موقعیت حال-برنامهریزی برای آینده 4.
روش زندگی بزرگان دین مبین اسلام و انسانهای وارستهای که در دورانهای گوناگون زندگی کردهاند،به دانشآموزان بیاموزد، زیرا این موضوع بخش مهمی از آموزش تاریخ است.
دانشآموزان را برای بازدید به نمایشگاههای تاریخی ببرد که میتواند در تدریس تاریخ به آنان مفید باشد؛مانند نمایشگاه عکس و تصویر به مناسبت روز تاریخی 22 بهمن و موزه شهدا و...
به نظر میرسد،دانشآموزان قادر به درک جریانها و روندهای تاریخی هستند،اما جزئیات و سنوات ریز تاریخ ممکن است آنها را نسبت به این درس بدبین سازد.
این منابع از یک طرف به دانشآموزان کمک میکنند تا به تدریج تصویری از گذشته در ذهن خود بسازند،و از سوی دیگر درس را برای آنان لذت بخش میکند و به اعتبار آن میافزاید."