چکیده:
اجبار به ازدواج باعث کمرنگ شدن تاثیر ازدواج میشود؛ که از زمانهای دور تا کنون به اشکال مختلف بر زندگی افراد حاکم بوده است. اضطرار، اجبار واکراه به عنوان سه عامل مخل قصد هستند؛ اجبار و اکراه در قانون، اغلب مترادف به کار میروند؛ ولی در تعاریف فقهی تفاوتهایی وجود دارد. اجبار در برخی از موارد، سبب سلب اراده شخص مجبور میشود، بر خلاف اکراه. همچنین تحقّق اکراه منوط به تهدید و حصول خوف است، بر خلاف اجبار؛ اجبار باید از سوی حاکم و حکومت باشد بر خلاف اکراه که غالباً از سوی غیر حاکم صورت میگیرد. اکراه در نکاح با اضطرار در ازدواج تفاوت دارد. چنانچه بر زوجین، فشار مادی یا معنوی به وسیله شخصی، وارد شود و او را وادار به عقد نماید، ازدواج اکراهی نامیده میشود، این عقد صحیح نیست زیرا فاقد رضاست. اما اگر کسی در نتیجه اضطرار، اقدام به نوع ازدواج کند، مکره محسوب نشده چرا که رضا موجود است و معامله اضطراری معتبر خواهد بود. طبق نظر فقهای امامیه، تزویج اجباری صحیح نیست، بنابراین، امر نکاح بالغهی باکره، مطابق قانون مدنی ایران میبایستی با اذن و اجازهی مشترک ولی و دختر صورت گیرد و در غیر این صورت، این عقد نکاح اگر فقط توسط ولی انجام شود فضولی محسوب میشود که استواریش، منوط به تأیید بعدی دختر است و اگر دختر، نارضایتی خود را، ابراز دارد، عقد باطل خواهد بود.
Coercion to marry diminishes the impact of marriage; Which has ruled the lives of people in various forms since ancient times. Urgency, coercion and reluctance are three detrimental factors of intention; Coercion and reluctance are often used interchangeably in law; But there are differences in jurisprudential definitions. In some cases, coercion causes a person to lose his will, as opposed to reluctance. Also, the realization of reluctance is subject to threat and fear, as opposed to coercion; Coercion must come from the ruler and the government, as opposed to reluctance, which is often done by the non-ruler. Reluctance in marriage is different from urgency in marriage. If a couple is subjected to material or spiritual pressure by a person and forces him to enter into a marriage, it is called a reluctant marriage, this contract is not valid because it lacks consent. But if someone enters into a marriage as a result of urgency, it is not considered obligatory because Reza is present and the emergency transaction will be valid. According to Imami jurists, forced marriage is not valid, therefore, the issue of adult virgin marriage, according to Iranian civil law, must be done with the joint permission of the guardian and the daughter, and otherwise, this marriage if only by But to do so is considered a pry, the stability of which depends on the subsequent approval of the girl, and if the girl expresses her dissatisfaction, the marriage will be void.