چکیده:
گردشگری و شهر را میتوان به عنوان همزاد یکدیگر معرفی کرد؛ چراکه سرآغاز پدیده ی گردشگری را میتوان به شهرها نسبت داد. بخش گردشگری در نظام کنونی اقتصاد بین الملل، به عنوان یکی از شاخص های مهم در مبادلات تجاری و فرهنگی در جوامع گوناگون مطرح شده است. اما نمیتوان این موضوع را انکار کرد که بخش گردشگری در ایران تا حدود زیادی از دستیابی به موفقیتهای چشمگیر نسبت به سایر کشورهای جهان محروم مانده است. مهمترین دلیل را میتوان در ضعف خط مشیهای کلان در جهت توسعه این بخش و عدم توجه به تمام ابعاد گردشگری در ایران دانست، در این میان مدیریت شهری با در اختیار داشتن منابع انسانی و مالی، تنسیق و آمایش جاذبههای شهر و مدیریت بهرهبرداری از آنها میتواند مهمترین نقش را در توسعه مدیریت گردشگری شهری ایفا نماید. پژوهش حاضر مترصد است به شناسایی و تبیین نقش مدیریت شهری در راستای توسعه ی گردشگری شهری بپردازد. این پژوهش از نوع کاربردی است. همچنین در صدد ارائه ی مدل و چارچوبی برای تببین نقش و روابط میان مدیریت توسعه ی گردشگری شهری و مدیریت شهری است. بنابراین این بعد از پژوهش معطوف به جنبههای تبیینی و تفسیری است. بنابراین این پژوهش ترکیبی (آمیخته) بوده و از راهبرد پسکاوی به منظور دستیابی به اهداف و پاسخگویی به سؤالات پژوهش، استفاده نموده است. سیاستها، قوانین و مقررات، ضوابط، بودجه، تعارضات کارکردی میان متولیان گردشگری شهری مورد توجه این پژوهش بوده است. در ایران برخلاف تصور عموم، شهرداریها نقش چندانی در توسعه ی گردشگری ندارند. مهمترین مشکلات معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری در خصوص گردشگری شامل رفع مسائل حقوقی و فراهم شدن بستر قانونی در جهت توسعه و تفویض اختیارت مرتبط با گردشگری شهری از دولت به شهرداریها است. براساس یافته ها، وظایف پیشنهادی برای معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری در راستای تحقق توسعه ی گردشگری شهری کارآمد در چهار بخش زیر تببین شده است: موانع و مشکلات در زمینه ورود مدیریت شهری به حوزه گردشگری؛ منافع حاصل از توسعه ی گردشگری برای معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران؛ وظایف پیشنهادی برای معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران؛ و نتایج حاصل از توسعه گردشگری شهری در تهران.
Tourism and the city can be introduced as twins because the beginning of the phenomenon of tourism can be attributed to cities. The tourism sector in the current system of the international economy has been raised as one of the important indicators in commercial and cultural exchanges in various societies. But it cannot be denied that the tourism sector in Iran has been largely deprived of achieving remarkable successes compared to other countries. The most important reason can be seen in the weakness of macro policies for the development of this sector and the lack of attention to all aspects of tourism in Iran, in the meantime, urban management with human and financial resources can play the most important role in the development of urban tourism management. Since the current research tries to identify and explain the role of urban management in the direction of urban tourism development, this research is an applied one. Also, the nature of this research is to provide a model and framework to explain the role and relationships between urban tourism development management and urban management. Therefore, this aspect of the research is focused on the explanatory and interpretive aspects. Therefore, this research is mixed and uses the post-exploration strategy to achieve the goals and answer the research questions. Policies, laws and regulations, rules, budgets, and functional conflicts among urban tourism managers are considered as well. In Iran, contrary to public opinion, municipalities do not play a significant role in the development of tourism. The most important problems of the municipality's social and cultural deputy regarding tourism include solving legal issues and providing a legal basis for the development and delegation of authority related to urban tourism from the government to the municipalities.