چکیده:
هدف: انتقال دانش ضمنی یک فرایند تعاملی است که اساسا بر مبنای اعتماد بین طرفین شکل میگیرد. به نظر میرسد داشتن انگیزه فردی برای افزایش تمایل کارکنان به انتقال دانش ضمنی موثر باشد. بر این اساس، تحقیق حاضر به بررسی تاثیر اعتماد سازمانی و نقش میانجی انگیزه فردی بر تمایل به انتقال دانش ضمنی کارکنان کتابخانههای عمومی پرداخته است. روش: تحقیق حاضر براساس هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان فارس در سال 1400 (350 نفر) میباشند که با کمک فرمول کوکران، 142 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه اعتماد سازمانی فولر (۲۰۱۸) و پرسشنامه انگیزه فردیز استفاده شد. جهت بررسی تاثیر اعتماد سازمانی بر انگیزه فردی و انتقال دانش ضمنی، از تحلیل عامل تاییدی و تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نرمافزارهای مورد استفاده جهت تحلیل دادهها، نرمافزار اس. پی. اس. اس (SPSS) و پی. ال. اس. (PLS) میباشند. یافتهها: نتایج به دست آمده نشان میدهد که میزان تاثیر اعتماد سازمانی بر تمایل به انتقال دانش ضمنی 390/0 میباشد. میزان تاثیر اعتماد سازمانی بر انگیزه فردی کارکنان 798/0 و میزان تاثیر انگیزه فردی کارکنان بر تمایل به انتقال دانش ضمنی 437/0 است. بنابراین، اعتماد سازمانی و انگیزه فردی به صورت مستقیم تاثیر مثبت و معناداری بر تمایل به انتقال دانش ضمنی کارکنان دارند. اما تاثیر غیرمستقیم اعتماد سازمانی بر تمایل به انتقال دانش ضمنی به واسطه انگیزه فردی، 349/0 میباشد که نسبت به حالت مستقیم کاهش یافته است. این نتایج نشان میدهد که انگیزه فردی کارکنان موجب تاثیر متوسط اعتماد سازمانی بر تمایل به انتقال دانش ضمنی شده است. نتیجهگیری: اگرچه اعتماد سازمانی و انگیزه فردی هر کدام به صورت مستقیم تاثیر مثبت و معناداری بر تمایل به انتقال دانش ضمنی کارکنان کتابخانههای عمومی دارند، اما نقش میانجی انگیزه فردی باعث افزایش تاثیر اعتماد سازمانی بر تمایل به انتقال دانش ضمنی نشده است. بنابراین، نمیتوان انگیزه فردی را به عنوان یک متغیر میانجی تاثیرگذار در فرایند انتقال دانش ضمنی موثر در نظر گرفت.
Objectives: The tacit knowledge transfer is an interactive process based on trust between the parties. Individual motivation seems to be effective in increasing staff's willingness to transfer tacit knowledge. Accordingly, the current research studied the effect of organizational trust and the mediating role of individual motivation on the willingness to transfer tacit knowledge among public library staff.Methods: The current research is applied based on the purpose and descriptive in terms of the data collection method. The statistical population includes all the employees of the public libraries in Fars province in 2021 (350 people), which by Cochran's formula, 142 people were selected as the statistical sample. To collect data, Fuller (2018)'s Organizational Trust Questionnaire and Individual Motivation Questionnaire were used. In order to investigate the effect of organizational trust on individual motivation and tacit knowledge transfer, confirmatory factor analysis and partial least squares technique have been used. The software used for data analysis are SPSS and PLS software.Results: The results show that the effect of organizational trust on the desire to transfer tacit knowledge is 0.390. The effect of organizational trust on personal motivation of employees is 0.798 and the effect of individual motivation of employees on the desire to transfer tacit knowledge is 0.437. Therefore, organizational trust and individual motivation have a direct positive and significant effect on the desire to transfer tacit knowledge of employees. But the indirect effect of organizational trust on the tendency to transfer tacit knowledge due to individual motivation is 0.349, which has decreased compared to the direct state.These results show that employees' individual motivation has a moderate effect of organizational trust on the desire to transfer tacit knowledge.Conclusions: Although organizational trust and individual motivation each have a direct positive and significant effect on the desire to transfer tacit knowledge of public library staff, the mediating role of individual motivation has not increased the effect of organizational trust on the desire to transfer tacit knowledge. Therefore, individual motivation cannot be considered as an effective mediating variable in the process of effective tacit knowledge transfer.
خلاصه ماشینی:
تأثير اعتماد سازماني و انگيزه فردي 5 بر انتقال دانش ضمني کارکنان کتابخانه هاي عمومي علي بيرانوند استاديار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسي، دانشگاه پيام نور، تهران، ايران (نويسنده مسئول ).
بر اين اساس ، تحقيق حاضر به بررسي تأثير اعتماد سازماني و نقش ميانجي انگيزه فردي بر تمايل به انتقال دانش ضمني کارکنان کتابخانه هاي عمومي پرداخته است .
اين نتايج نشان ميدهد که انگيزه فردي کارکنان موجب تأثير متوسط اعتماد سازماني بر تمايل به انتقال دانش ضمني شده است.
بر اين اساس تحقيق حاضر با هدف بررسي تأثير اعتماد سازماني و انگيزه فردي بر انتقال دانش ضمني در کتابخانه هاي عمومي استان فارس انجام شده است.
به عبارت ديگر، اين تحقيق تلشي است در راستاي يافتن پاسخي براي اين سوال که: اعتماد سازماني و انگيزه فردي چه تأثيري بر تمايل کارکنان کتابخانه هاي عمومي جهت انتقال دانش ضمني دارند؟.
بررسي تأثير غيرمستقيم اعتماد سازماني بر تمايل به انتقال دانش ضمني به واسطه انگيزه فردي کارکنان کتابخانه هاي عمومي.
١. مدل مفهومي پژوهش با توجه به هدف اصلي پژوهش مبني بر بررسي تأثير اعتماد سازماني بر انگيزه فردي و انتقال دانش ضمني در کتابخانه هاي عمومي ، مدل مفهومي تحقيق ، روابط بين متغيرهاي مورد بررسي را در شکل شماره )۴( به تصوير کشيده است.
جدول ٣- آزمون فرضيه هاي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) ميزان تأثير اعتماد سازماني بر تمايل به انتقال دانش ضمني ٠/٣۸٠ بدست آمده است.
Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate.