چکیده:
بررسی نظری و پیشینه مطالعات قبلی نشان میدهد که شکاف پژوهشی همبستگی بین عوامل مسئولیت اجتماعی، استراتژی بازاریابی سبز، شهرت شرکت و عملکرد تجاری وجود دارد. زمینه عملی صنعت خدمات گردشگری است که امروزه روز به روز به اهمیت گردشگری و توسعه آن افزوده می شود. گردشگری صنعتی خدماتی است که به ارائه مطلوب خدمات به گردشگران وابسته است. جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارشناسان و کسب و کارهای خدماتی وابسته به گردشگری استان اردبیل می باشد. با توجه وجود تعداد 315هتل، مهمانپذیر، هتل آپارتمان و بوم گردی، نمونه ای به تعداد 173 مورد و تعداد 346 پرسشنامه با استفاده از فرمول کوکران و به صورت هدفمند و نظری انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل داده ها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری (نرمافزارPLS software 2.0) انجام شد. نتایج حاکی از تایید مفروضات تاثیر مثبت مسئولیت اجتماعی شرکت بر شهرت، تاثیر مثبت استراتژی بازاریابی سبز بر شهرت شرکت، تاثیر مثبت مسئولیت اجتماعی شرکت بر نتایج کسب و کار ، تاثیر مثبت شهرت شرکت بر نتایج کسب و کار و تاثیر مثبت مسئولیت اجتماعی شرکت بر استراتژی های بازاریابی سبز می باشد و در فرضیه تاثیر استراتژی بازاریابی سبز بر نتایج کسب و کار رابطه معنی داری یافت نشد. بر اساس یافته های تحقیق مسئولیت اجتماعی شرکت بر استراتژی های بازاریابی سبز بیشترین اثر و استراتژی بازاریابی سبز بر نتایج کسب و کار کمترین اثر مثبت را دارد.
The theoretical review and background of previous studies show that there is a research gap of correlation between social responsibility factors, green marketing strategy, company reputation and business performance. The practical field is the tourism service industry, which is increasing the importance of tourism and its development day by day. Industrial tourism is a service that depends on providing good services to tourists. The statistical population of this research is managers and experts and service businesses related to tourism in Ardabil province. Due to the existence of 315 hotels, guesthouses, apartment hotels and tourism, a sample of 173 items and 346 questionnaires were selected using Cochran's formula in a purposeful and theoretical manner. Data collection was done using a researcher-made questionnaire and data analysis was done using the structural equation modeling method (PLS software 2.0). The results indicate the confirmation of the assumptions of the positive impact of corporate social responsibility on reputation, the positive impact of green marketing strategy on corporate reputation, the positive impact of corporate social responsibility on business results, the positive impact of corporate reputation on business results and the positive impact of corporate social responsibility on strategy. is green marketing and no significant relationship was found in the hypothesis of the effect of green marketing strategy on business results. According to the research findings, corporate social responsibility has the greatest effect on green marketing strategies and green marketing strategy has the least positive effect on business results.Keywords: green marketing strategy, corporate reputation, corporate social responsibility, business results