چکیده:
هدف اصلی این پژوهش مقایسه اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و فراشناخت بر کاهش نشخوار ذهنی بیماران افسرده بود. بدین منظور ابتدا به شیوه نمونهگیری در دسترس از بین بیماران مراجعه کننده به بیمارستان معتمدی و مرکز مشاوره روشنا که بر اساس مصاحبه بالینی تشخیص افسردگی دارای نشخوار ذهنی دریافت کرده و نیز بر اساس مقیاسهای پژوهش، دارای نشانههای نشخوار ذهنی برای آنان ثبت شده بود، تعداد 36 نفر از آنانی که واجد ملاکهای لازم جهت شرکت در پژوهش بودند در جریان پژوهش قرار گرفته و به طور تصادفی در سه گروه 12 نفری شامل آزمایشI1 (بیماران افسرده دارای نشخوار ذهنی)، آزمایشI2 (بیماران افسرده دارای نشخوار ذهنی) و کنترل جایگزین شدند. در مرحله بعد پرسشنامهی نشخوار ذهنی نولن-هوکسما و مورو (1991) بر روی آزمودنیهای هر سه گروه به اجرا گذاشته شد و نمرات کسب شده به عنوان نمرات پیشآزمون در نظر گرفته شد. سپس اعضای گروههای آزمایشI1، در 8 جلسه درمانی به صورت هفتهای 1 بار که حدود 5/1 ساعت به طول انجامید، تحت مداخلهی "شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی" و اعضای گروههای آزمایشI2 نیز در 8 جلسهی درمانی به صورت هفتهای 1 بار که حدود 5/1 ساعت به طول انجامید، تحت مداخلهی "درمان فراشناختی" قرار گرفتند؛ این در حالی بود که افراد گروههای کنترلI هیچ مداخلهای دریافت نکردند. نتایج نشان داد که شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش نشخوار ذهنی بیماران افسرده تاثیرگذار است. این در حالی بود که بین اثربخشی مداخله شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان فراشناختی بر کاهش نشخوار ذهنی بیماران افسرده تفاوت معناداری مشاهده نشد.
The main purpose of this study was to compare the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy and metacognition on reducing rumination in depressed patients. For this purpose, first, by available sampling method among patients referred to Motamedi Hospital and Roshna Counseling Center, who received a diagnosis of mental rumination based on clinical interview and also based on research scales, have mental rumination symptoms for They were registered, 36 of those who met the necessary criteria to participate in the study were studied and randomly divided into three groups of 12, including I1 test 2 test (depressed patients with Rumination) and control I (depressed patients with rumination) were replaced. In the next step, Nolen-Hoxma and Moro (1991) mental rumination questionnaire was performed on the subjects of all three groups and the obtained scores were considered as pre-test scores. Then, the members of I1 experimental groups, in 8 treatment sessions once a week, which lasted about 1.5 hours, under the intervention of "mindfulness-based cognitive therapy" and the members of I2 experimental groups in Eight sessions of treatment once a week, lasting about 1.5 hours, underwent "metacognitive therapy" intervention; This was while the subjects in control group I did not receive any intervention. The results showed that mindfulness-based cognitive therapy is effective in reducing mental rumination in depressed patients. However, no significant difference was observed between the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy intervention and metacognitive therapy on reducing rumination in depressed patients. Metacognitive therapy is also effective in reducing mental rumination in depressed patients.
خلاصه ماشینی:
در واقع نشخوار ذهني يک سبک پاسخ دهي به خلق افسرده است که با 1 فکر مکرر در مورد نشانه هاي بيماري ، علت و پيامدهاي ممکن مشخص ميشود (دي جونگ مي ير، بک و رايد، ١ - depression ٢ - Kuyken, Byford, Byng, Dalgleish, Lewis & Taylor ٣ - Kimbrel, Meyer, DeBeer, Gulliver, & Morissette ٤ - Kessler, Berglund, Demler, Jin, Merikangas & Walters ٥ - Nam, Kim, De Vylder & Song ٦ - rumination ٧ - Nolen-Hoeksema ٨ - Felicity & Rebecca ٩ - repetitive thought ١٠ - Brosschot رايد١، ٢٠٠٩).
, & Riede ٢ - Nolen-Hoeksema, Morrow & Fredrickson ٣ - mindfulness based cognitive therapy ٤ - metacognitive therapy ٥ - American Psychiatric Association ٦ - dysphoria ٧ - Brosschot, Gerin & Thayer ٨ - Nolen-Hoeksema افکاري هستند که به حوادث يا ماهيت خلق افسرده مربوطند، هدف مدار نبوده و افراد را به طرح و عمل خاصـي 1064 راهنمايي نميکنند و زماني که فرد درگير نشخوار است از لحاظ اجتماعي با محيط همخواني و مشـارکت نـدارد (پاپاجورجيو و ولز١، ٢٠٠١).
در حالي کـه ١ - Hölzel, Lazar, Gard, Schuman-Olivier, Vago & Ott ٢ - Diodona ٣ - Segal, Williams & Teasdale ٤ - Eisendrath, Gillung, Delucchi, Segal, Nelson, McInnes, Mathalon & Feldman ٥ - cognitive Psychology ٦ - cognitive science ٧ - regulating cognition فراشناخت به دانش فرد درباره کليه فرايندهاي شناختي يادشده و نيز نحوه به کـارگيري آن هـا در جهـت تحقـق اهداف يادگيري اطلاق ميگردد (کارشکي، ١٣٨١).