چکیده:
براساس چشم انداز توسعه جمهوری اسلامی ایران کشور با گذر از وضع موجود، جامعه توسعه یافته متکی بر ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی، برخوردار از دانش پیشرفته،متکی بر منابع انسانی مقتدر، برخوردار از سلامت و رفاه، مسئولیت پذیر، مؤمن، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی ایجاد کند. نقش آموزش عالی به عنوان متولی اجرای مطلوب کلیه برنامهها و تکالیف مربوطه و افزایش کارایی سیستم به ویژه در جمهوری اسلامی ایران همواره مساله اسلامی سازی آموزش عالی متناسب با نیازهای جامعه روز مطرح بوده، دارای اهمیت فوق العادهای است.پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری شامل اساتید و خبرگان فعال تدریس و یادگیری در مراکز آموزش دانشگاه علمی-کاربردی استان البرز بوده و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته است. دادههای این پژوهش حاصل مصاحبه با 15 نفر از اساتید (روش نمونه گیری گلوله برفی) میباشد که شامل 12 ساعت مصاحبه و پیاده سازی آن با روش مضمون (تم) تحلیل شدند. در مجموع 17 مشخصه در قالب 7 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی با عناوین: عناصرطراحی آموزشی، مهارتهای ارتباطی مدرسان، مهارتهای پژوهشی مدرسان، مهارتهای ارزش مداری اسلامی، مهارتهای فنی مدرسان و نهایتاً ابعاد و مؤلفههای الگوی مفهومی شناسائی و تعریف گردیدند.
According to the development perspective of the Islamic Republic of Iran, the developed society, based on Islamic, national and revolutionary values, has advanced knowledge, relies on powerful human resources, has health and well-being, is responsible, is faithful, is committed to Create a revolution and an Islamic system. The role of higher education as the custodian of the proper implementation of all relevant programs and tasks and increasing the efficiency of the system, especially in the Islamic Republic of Iran, the issue of Islamization of higher education in accordance with the needs of modern society has always been of great importance. And the foundation data theory method is performed. The statistical population includes professors and active teaching and learning experts in the training centers of Alborz University of Science and Technology and the research tool is a semi-structured interview. The data of this study are the result of interviews with 15 professors (snowball sampling method) which includes 12 hours of interviews and its implementation was analyzed by thematic method (theme). A total of 17 characteristics were identified in the form of 7 sub-categories and 5 main categories with the following titles: elements of educational design, teachers' communication skills, teachers' research skills, Islamic value orientation skills, teachers' technical skills and finally the dimensions and components of the conceptual model.
خلاصه ماشینی:
شناسائي و تدوين ابعاد و مؤلفه هاي الگوي مفهومي تدريس و يادگيري با رويکرد اسلامي در مراکز آموزش دانشگاه جامع علمي-کاربردي استان البرز (با رويکرد کيفي) راحله صالحي ١ تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٥/٠١ زهرا لبادي ٢ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٧/٠٥ چکيده براساس چشم انداز توسعه جمهوري اسلامي ايران کشور با گذر از وضع موجود، جامعه توسعه يافته متکي بر ارزش هاي اسلامي، ملي و انقلابي، برخوردار از دانش پيشرفته ،متکي بر منابع انساني مقتدر، برخوردار از سلامت و رفاه ، مسئوليت پذير، مؤمن ، متعهد به انقلاب و نظام اسلامي ايجاد کند.
به دليل چالش برانگيز بودن توسعه حرفهاي اساتيد جوان ازنظر تدريس اثربخش ، نتايج چنين پژوهشي مي تواند زمينه اي براي تقويت مهارت برنامه هاي تدريس دانشگاهي از طريق کاربرد در طرح ريزي دوره آموزشي و طراحي هاي کاربردي مرتبط را فراهم سازد، همچنين ضرورت نياز ورود و بستر سازي به دانشگاه هاي نسل سوم و چهارم باعث گرديد تا پژوهشگر در رابطه با تدريس و يادگيري در دانشگاه جامع علمي - کاربردي که هدف اصلي تشکيل آن ايجاد دانشگاه هاي نسل جديد در جامعه مي باشد، گام برداشته و قطره اي از بستر سازي موضوع فوق را با بررسي وضعيت موجود و راه هاي رسيدن به وضعيت مطلوب در اين زمينه فراهم ساخته و در ديگر پژوهشگران نيز ايجاد انگيزه براي تحقيقات بعدي در اين زمينه را فراهم سازد.
Evaluating the Effective Factors of Readiness for Electronic Learning in Higher Education.
Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education.