چکیده:
در این مقاله سعی شده تعریف تخصص در فصل هشتم قانون مدیریت خدمات کشوری در انتصاب پست های مدیریتی مورد تحلیل قرار گیرد و اینکه آیا در این قانون، تعریف تخصص به استفاده از نیروهای دانشگاهی متخصص در آن رشته با مقاطع بالای علمی برای پستهای مدیریتی ادارات اشاره شده است و وجود چنین موضوعی در قانون تأثیری در توسعه کشور دارد؟ برای روشن شدن بحث تحلیل تعریف تخصص در فصل هشتم قانون مدیریت خدمات کشوری و نیز تطبیق آن با انتصابات پست های مدیریتی ادارات کل کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۸۹ را در این مقاله آورده ایم. به همین منظور ۱۳۱ نفر نمونه با روش تصادفی خوشهای از بین جامعه مدیران و معاونین و کارمندان انتخاب شدند. از پرسشنامه ۳۵ سؤالی، بهعنوان ابزار جمعآوری استفاده شد؛ و از نرمافزار آماری SPSS، برای تجزیهوتحلیل یافتهها استفاده شد. در بخشی از پژوهش که با روش استفاده از اسناددولتی دردستگاههای اجراییاطلاعات جمعآوریشدهاستنتایج تجزیهوتحلیل فرضیات پژوهش نشان داد که ۱)بین مدرک تحصیلی و استقرار نظام شایستگی در پستهای مدیریتی رابطه معناداری وجود دارد.۲) بین ویژگی سوابق در انتصاب مدیریت حرفهای و استقرار شایستهسالاری رابطه معناداری وجود دارد. نتایج بهدستآمده از پژوهش حاضر ضمنبرجستهساختناهمیت تخصص در استقرارو نهادینه ساختن نظام شایستهسالاری، مهمترین مأموریت استراتژیک مسئولین اجرایی کشورمان در جهت توسعه و پیشرفت و تعالی مستمر جامعه ایران و پیشبرد اهداف کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان را وجود مدیران شایسته میداند.
This article tries to analyze the definition of specialization in Chapter 8 of the Civil Service Management Law in the appointment of managerial positions and whether in this law, the definition of specialization refers to the use of specialized academic staff in that field with high academic degrees for managerial positions. Has such an issue in the law had an effect on the development of the country? In order to clarify the discussion of the definition of specialization in Chapter 8 of the Civil Service Management Law and its compliance with the appointments of managerial positions of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad General Offices since 1389, we have included in this article. For this purpose, 131 samples were selected by cluster random sampling from the community of managers, deputies and employees. A 35-item questionnaire was used as a collection tool; SPSS statistical software was used to analyze the findings. In a part of the research that has been collected by the method of using government documents in executive bodies, information has been collected.The results of the analysis of research hypotheses showed that 1) there is a significant relationship between the degree and the establishment of the competency system in managerial positions. 2) There is a significant relationship between the characteristics of records in the appointment of professional management and the establishment of meritocracy. The results of the present study, while highlighting the importance of expertise in establishing and institutionalizing the meritocracy system, is the most important.
خلاصه ماشینی:
علاوه برلايحه شايسته سالاري قانون مديريت خدمات کشوري براي نيل به اين هدف که همه کشورها بايد از يک نظام اداري کارآ و مؤثر و مطلوب برخوردار باشند و براي آفرينش يک عملکرد برتر در حوزه نظام اداري قانون مديريت خدمات کشوري مصوب هشتم مهرماه ١٣٨٦ کميسيون مشترک رسيدگي به لايحه مديريت خدمات کشوري مجلس شوراي اسلامي مطابق اصل (٨٥) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران که به مجلس شوراي اسلامي تقديم گرديده بود، پرداخته شده است که بر اساس نتايج حاصل از محورهاي زير تدوين شده است : ١-مباني ارزشي و اسلامي قانون اساسي ٢-آسيب شناسي نظام اداري ٣-مطالعات تطبيقي ٤-چشم انداز آينده نظام اداري، نقش حاکميتي دولت و ايجاد بستر مشارکت مردم آنچه در اين پژوهش به آن پرداخته شده است مديران حرفه اي است که در ماده ٢ تصويب نامه شوراي عالي اداري در يکصد چهل و هفتمين جلسه مورخ ١٣٨٩/١٢/٩ بنا به پيشنهاد معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهور و در اجراي ماده ٥٧ قانون خدمات مديريت کشوري، دستورالعمل اجرايي شرايط عمومي و شايستگيهاي عمومي و تخصصي و نحوه انتخاب و انتصاب مديران حرفه اي را به شرح ذيل تصويب شده بود تمامي مديران حرفه اي مشمول اين دستورالعمل را در سه سطح زير طبقه بندي کرده است : سطح يک : مديران حرفه اي ارشد: شامل مديران عامل شرکت ها، رؤساي سازمان ها، موسسات دولتي، مراکز مستقل و سمت هاي مديريت هاي هم سطح .