خلاصه ماشینی:
"اجازه بدهید مطلب را از زاویهای دیگر بنگریم ؛ با این پرسش که <فرم> (که نمیدانم چه معادل درست و کاملی میتوان در زبان فارسی برای آن آورد) جدید و بدیع را چه چیزی به وجود میآورد؟ مثلا به نظر شما، چه چیزی موجب شده است که شعر مولوی این گونه باشد که هست و نه به گونهای دیگر؛ مثلا از جنس شعر سعدی یا حافظ یا عراقی یا خاقانی و....
و یا چه چیزی باعث میشود که رباعیها خیام در میان هزاران هزار رباعی هم علم نام سراینده خود را بر دوش داشته باشند؟ پاسخ به این پرسشها، به گمان من، این است که نگاه مولوی و خیام و تفسیر او از <هستی و هست>ها با نگاه اقران و امثال آنان متفاوت است، از سویی، و از دیگر سو، دایره تأویل و تفسیر آنان از جهان و پدیدهها آنقدر عمیق و فراگیر است که با تعداد زیادی از همنوعان این شاعران، و تجربههای آنان از هستی، تشابه و بعضا تطابق دارد."