چکیده:
یکی از مهمترین شاخصهای دانشگاههای انقلاب سوم وجود فرهنگ کارآفرینی دانشگاهی است. لذا، این پژوهش تحت عنوان طراحی و تبیین مدل تاثیر گرایش کارآفرینانه و تحول در ماموریت دانشگاه بر فرهنگ کارآفرینی دانشگاهی (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 2) صورت گرفته است. پژوهش حاضر لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، توصیفی _ همبستگی از شاخه مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (منطقه2) به تعداد 1200 نفر بودهاند. از این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد280 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و جهت اعتبار سنجی مدل تعیین شده از تکنیک مدل معادلات ساختاری با شیوه حداکثر درست نمایی استفاده شد و نتایج حاصل از بررسی اعتبار پرسشنامه، ضریب آلفای 85/0 را نشان داد. نتایج پژوهش نشان داد مدل مفهومی پژوهش با دادههای تجربی برازش دارد (079/0RMSEA=). نتایج حاصل از فرضیه-های فرعی پژوهش نیز نشان داد که ماموریت دانشگاهی و گرایش کارآفرینانه بر فرهنگ کارآفرینی دانشگاهی تاثیر دارد. و فرهنگ کارآفرینی نیز بر اجرا و ارزشیابی موثر است (05/0< P).
One of the most important characteristics of the third revolution universities is the
existence of a culture of academic entrepreneurship. Therefore, this study was
conducted to designing and Explaining a Model for the Impact of Entrepreneurial
Orientation and Transformation on University Mission on University
Entrepreneurship Culture (Case Study: Islamic Azad University, Region 2). The
purpose of this study is applied and in terms of research method is descriptivecorrelational
from structural equation modeling. The statistical population consisted
of all faculty members of Islamic Azad University (region 2) with 1200 members.
Using stratified random sampling method, 280 people were selected as the study
sample. A researcher-made questionnaire was used And in order to validate the
determined model, structural equation model technique with maximum likelihood
method was used. for data collection and the validity of the questionnaire results
showed a coefficient alpha of 0.85. Modeling equation structure was used to analysis
the data and test the research hypotheses. The results showed that the conceptual
model of the research fits well with the experimental data (RMSEA= 0.079). The
results of the subsidiary hypotheses of the study also showed that academic mission
and entrepreneurial orientation influence the culture of academic entrepreneurship
and entrepreneurship culture is also effective on implementation and evaluation (p
<0.05).
خلاصه ماشینی:
لذا، اين پژوهش تحت عنوان طراحي و تبيين مدل تأثير گرايش کارآفرينانه و تحول در مأموريت دانشگاه بر فرهنگ کارآفريني دانشگاهي ( مطالعه موردي: دانشگاه آزاد اسلامي منطقه ٢) صورت گرفته است .
نتايج حاصل از فرضيه هاي فرعي پژوهش نيز نشان داد که مأموريت دانشگاهي و گرايش کارآفرينانه بر فرهنگ کارآفريني دانشگاهي تأثير دارد.
چون سطح معناداري آن کمتر از ٠/٠٥ است لذا با توجه به اين نتيجه ، گرايش کارآفرينانه بر فرهنگ کارآفريني دانشگاهي تأثير مستقيم معناداري دارد.
اين پژوهش با هدف طراحي و تبيين مدل تأثير گرايش کارآفرينانه و تحول در مأموريت دانشگاه بر فرهنگ کارآفريني دانشگاهي ( مطالعه موردي: دانشگاه آزاد اسلامي منطقه ٢) انجام شد.
اين نتايج با يافته هاي پژوهش هاي قبلي همسويي دارد، ( zucchella ٢٠٢١ ) (٫٢٠٢٠ Dwivedi) &Paray Kumar Mohammadkazemi (٫٢٠٢٠ Safar &Otadi ) (٢٠١٩ Emam) (٢٠٢٠ Shiri &Ebrahimi ) (٢٠١٧ Barouj &Farozanfar Farozanfar) ( &Han ٢٠١٦ Niosi) (٢٠١٤ ٫& Yurtkoru) ، (٢٠١٥ Royo )، (٢٠٠٤ Ahmadpour daryani) و در اين زمينه ميتوان اذعان نمود که گرايش کارآفرينانه دانشگاه مفهومي چندبعدي محسوب ميشود و به عنوان يک سازه کلي متشکل از پنج شاخص استقلال طلبي، رقابت تهاجمي، پيشگامي، ريسک پذيري و نوآوري بوده و بايستي در برنامه ريزي به منظور توسعه کارآفريني همه شاخص ها به صورت جامع و نظام مند مورد توجه جدي قرار گيرند.
A Karimi Impact of Corporate Culture on Entrepreneurial Trends (Case Study: Agricultural Journal of Entrepreneurship (and Natural Resources Campus of Tehran University .
A Zolfaghari off Companies in the Development of Entrepreneurship at university, Journal of [In Persian] .