خلاصه ماشینی:
"حکمت و معرفت در شعر معلم : عبدالجبار کاکایی واژههای مهجور، روایات کهن و استفاده ازقالب مثنوی، دانش علی معلم را کهآموختههایی از فلسفه، تاریخ، تفسیر وادبیات کهن است بر خواننده آثارش آشکارمیکند.
برای فهم اضلاع تفکر علی معلمدر حوزه شناخت توحید، معرفت دینی وفقهی و دانش اجتماعی فقط آثارشاعرانهاش را در دست داریم.
به عبارتی در حوزه کتابتنظریهپردازی نمیکند و اندیشهاش پنهاناست گویی این عروس کجاوهنشین مستورکه وجدان جریحهدار و معصوم شرقتجدید حیات یافته است جز در اشعار وبیانات شفاهی مجال ظهور و بروز ندارد.
منبع اسطورههای خیالیمعلم، افسانه »دیو روز« و »پری روز« وسرنوشت محتوم »فردآ« و مقدرات تاریخیو مذهبی در اندیشه روشنفکران شبهسنتیعصر حاضر است اما از حیث صورت وشکل آثار ادبی معلم دو جلوه جمالی وجلالی دارد، جلال معلم در مثنویهای پرسنگلاخ جلوه نموده و جمال او در ترانههایلطیف و دلنشین.
معلم وامدار اصالت قومیت، اصالت زبان،اصالت تفکر و اندیشه است."