خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقدی بر مجموعه شعر "ترانههای سارا" سرودهء "رحمت حقیپور" @حمید رضا شکار سری به یاد میآوری: "نه میخواند/پرنده/نه میبارد/ابر/روز است/بیآنکه آفتابی/شب است/بیآنکه ماهتابی/نه میمانم/نه میروم/درختم/به رؤیای پرنده/پرندهام/به رؤیای درخت/ ایستادهام/با نیمهای خاک و/نیمهای دریا" ایستگاه صبحدمان،صفحهء 60 و 61 هنور بعد سالها زمزمه میکنی: "کوچهها/دست هم را گرفتهاند/خانهها و/خیابانها نیز/تنها/میادانها دور از هماند/و دور نردههاشان/آسمان بیپرنده/چرخ/میخورد" یک تکه از آسمان،صفحهء 69 و 70 و ناگهان،حالا میخوانی: "تو کیستی؟/نمیخواهم بدانم/نامت را نمیپرسم/راه خانهات را پیدا نمیکنم/ ببیادبی است/میترسم تو هم/کسی باشی/مثل کسانی که میشناسم" ترانههای سارا،صفحهء 43 و چیزی نمانده است اشکت درآید.
"حقیپور"چرا این شعر را،اما این بار،بدون نام در"ترانههای سارا"تکرار میکند؟ابتدا حدس میزنی: خوب به خاطر"تلفن"و"گوشی"آن که در صفحات متعددی از این مجموعه زنگ میزنند!بعد مجموعه را دوباره میخوانی و بین تمام شعرها عنصر مشترکی مییابی:"انتظار تو ناشناس" *** هر متن مجموعهای از دالهاست.
"سارا/دستهای تو/شفای دنیا را/در مشت خود دارد/فقط یک لحظه/نوری از نوازش/بتابان/تا همهء زردها/سبز/همهء سرخها/ آبی/همهء کمبودها/سپید گردد" ترانههای سارا،صفحهء 9 و 10 "سارا/نه تو بیگانهای/نه من/تنها/چیزی در شهر ما/گم شده است/که هر کسی/او را/به نامی صدا میزند" ترانههای سارا،صفحهء 32 "همسایهها تا نیمه شب/آوازهای کوچه باغیام را/میشنوند/ اما کسی/اعتراضی نمیکند/آنان هر کدام/در جوانی/یاد تو را/ استکانی زدهاند" ترانههای سارا،صفحهء 42 دروازهء آن باغ/که پشت سر ما قفل شد/دیگر تو را ندیدم/تنها شد/هزاران هزار سال/در کویر/در کوه/در صحرا...
نام تو را میشناسد/سالهاست/که یک مزاحمی هستم/و هر دهانی/ دشنامی/نثارم میکند" ترانههای سارا،صفحهء 27 و 28 و این"دشنام"در تناقضی آشکار قرار میگیرد با سطرهایی که در شعر دیگری میخوانی؛ "همسایهها/تا نیمه شب/آوازهای کوچه باغیام را/میشوند/اما کسی/اعتراضی نمیکند/آنان هر کدام/در جوانی/یاد تو را/ استکانی زدهاند" و اگر نبود دینی که تشکل فرآیند شریعت این مجموعه به گردن مناسبات بینا متنی دارد،هرگز این تناقضات را قابل ذکر نمیدانستی."