خلاصه ماشینی:
"با سپاس از ناقد بزرگوار در برخی از اظهار نظرهای معظم له نوعی عدم انسجام و تساهل به چشم میخورد،مرقوم داشتهاند که انتخاب وزن سریع و تند این شعر از جهت آوا و اصوات و القای مطلب که یکی از ویژگیهای آنست، بر هر نکتهسنج(و شعرخوان)و اهل دل و ذوق مبرهن است که شعر تداعی دماوندیه محمد تقی بهار را میکند،در آغاز بدین نکته اشارت میشود (شعر خوان)تعبیری ادبی و مناسب نیست،همچنین اگر القای مطلب میکند دیگر ابهام و ایجاد مشکل کجاست و نیز وزن قصیدهء روح خدا را تند چون وزن دماوندیه استاد بهار دانستهاند در حالی که وزن آن قصیده،تابع بحر هزج مسدس مقبوض مقصور است،یعنی مفعول مفاعلن مفاعیل،حال آنکه قصیدهء روح خدا از نظر عروضی در بحر هزج مثمن اخرب مکفوف محذوف آمده،یعنی مفعول مفاعیل مفاعیل مفاعیل،و سراینده قصیده روح خدا استقبال از قصیده ناصر خسرو و فتح الله خان شیبانی و شادروان مهرداد اوستا کرده است ناصر خسرو گوید: مردم نبود صورت مردم حکمایند دیگر خس و خارند و قماشات و دغایند و شیبانی گوید: زردشت که آتش را بستاید در زند زان است که بامی به فروغ است همانند همچنین در تحسین از سراینده مرقوم داشتهاند که اگر از دماوندیه بگذریم به قصائد استوار و محکم و(سختی)انوری و منوچهری و ناصر خسرو و بزرگان و نامآوران قصیدهسرای ایران شباهت دارد،حال جای پرسش است اگر این قصیده هم سنگ قصائد انوری،منوچهری و ناصر خسرو میباشد، در حالی که سراینده قصیدهء(ای روح خدا)خود را در مرتبهء آنان نمیداند،پس ایراد اینکه برخی از واژگان بوی کهنگی میدهد معنی ندارد زیرا تخلف از شیوهء آن بزرگان سبب ناهمگونی سخن میشود پس ناگزیر باید از روش آنان تبعیت کرد و اما اینکه ممکن است که برخی از کلمات و واژهها برای نسل جوان ایجاد اشکال کند،دریغا القای جنبههای منفی از شیوه کهن چنان است که جوان نسبت به این گونه آثار توجه ندارد و اگر فرضا حس کنجکاوی او تحریک شد چه بهتر به لغت و فرهنگ مراجعه کند که این خود وسیله گرایش و ترغیب آنان خواهد بود."