خلاصه ماشینی:
"پس از استادان متأخر روزگار ما همچون مرحوم حسن زرین خط که مخصوصا در خفی و جلی نویسی و سطربندی ممتاز و مشهور است و نیز آقا سید حسن میرخانی سراج الکتاب و علی اکبر کاوه که از اعاظم استادان نامی و بیرقیب بوده و هستند، چشم ما به خوشنویس قدیمی و معمر و پر کار و کامل العیاری چون عبد الله فرادی روشن بود، زیرا من در طی سالهای متمادی خطوطی در زیبایی و شیوایی و نهایت پختگی و استحکام توأم با حفظ قواعد و اصول فنون خطیه از آثار او مشاهده کرده بودم که بحق و انصاف میتوانستم آنها را در برابر خط استاد کل علی اکبر کاوه قرار بدهم، بر خلاف انتظار و با عرض پوزش از محضر محترم ایشان، به عللی که برای اینجانب روشن نیست و شاید هم به سبب عجله و شتابزدگی و یا قید و تکلف بیحد در نوشتن قطعه بهترین آفرینندگان، اثر قلم ایشان به هیچ وجه مورد انتظار ما نبود، اولا ترکیب و کرسی که دو رکن عمده و اساسی خط است در کارش مشاهده نمیشود، زیرا اینجاست که هنرمند میتواند قدرت ابتکار و خلاقیت خود را بروز دهد، ثانیا حروف و کلمات مفرده و مرکبه و مماثل را نیز با قدرت و تسلط کاملی که در این باب دارند و در سنوات بعیده از او دیده بودیم، ابدا از خود نشان ندادهاند، حالی که او قلمی سخت محکم و موافق اصول فنی دارد و در اقلام از 2 دانگ به بالا در خط نستعلیق، سلطهای وافر و غلبهای متکاثر بر همه خوشنویسان دارد و سر آمد همگنان است."