چکیده:
یکی از دغدغههای مربّیان تربیت اسلامی، تربیت در ساحت اقتصادی است. در راستای اولین گام این است که اهداف تربیت اقتصادی از منظر قرآن تبیین گردد و بدین تربیت سایر مؤلفههای تربیت اقتصادی همچون اصول و روشها نیز جهتدهی شود. مربّیان نیازمندند که اول اهداف تربیت اقتصادی را تعیین کنند. هدف پژوهش این است که اهدافی که خداوند متعال در قرآن در رابطه با تربیت اقتصادی بیان کرده، جمعآوری شود و در چارچوب علمی ارائه شود تا مورداستفاده دستاندرکاران تعلیم و تربیت قرار گیرد و متربیان خود را برای رساندن به این اهداف تلاش کنند. روش این تحقیق توصیفی - تحلیلی است. در این مسیر بیشترین استفاده از سه تفاسیر نمونه، المیزان و تفسیر اطیبالبیان شده است. نتیجه تحقیق، دستیابی به یازده هدف اجتماعی تربیت اقتصادی از منظر قرآن است. این اهداف یا مربوط به بینش است که ازجمله شناسائی قوانین و مقررات اجتماعی - اقتصادی، اعطای بینش نسبت به رشد معنوی متربی، رفاه عمومی جامعه، و شناسایی متربی به حقوق دیگران است. یا اهداف مربوط به گرایش است که ازجمله ایجاد انگیزه متربی در جهت خدمترسانی به دیگران، اهتمام متربی به آبادانی دنیا در راستای آخرت و طمع نداشتن به اموال دیگران و جهتدهی به آموزش و مهارتهای اقتصادی است یا مربوط به رفتار متربی است که ازجمله دعوت متربی به عدالت اجتماعی، جهتدهی متربی به اصلاح جامعه، جهتدهی متربی به پرورش فرهنگ کار و جلوگیری از دینفروشی است.
One of the concerns of Islamic educators is to train the students in the economic field from the perspective of the Quran. In this regard, the First step is to explain the goals of economic education in the view of the Quran. In this way, other components of economic education, such as principles and methods, should be directed. Instructors for economic education need to First set goals for economic education. The goal of this research is to collect the goals stated by God Almighty in the Quran regarding economic education and present them in a scientific framework. To be used by those involved in education and educators to try to achieve these goals. The method of writing this research is descriptive and analytical. In this way, the most used three interpretations are Namoona, Al-Mizan and Atiab ul-Bayan interpretation. In this research, eleven goals that the Quran has stated in relation to social economics. social goals of economic education or related to insight, including identifying socio-economic laws and regulations, providing insight into the spiritual growth of the student, public welfare society, etc..Or it is related to the tendency which includes encouraging the students to serve others, the tendency of the student to develop the world in the direction of judgment day, etc. Or it is related to the action. Invitations the student to social justice, directing the student to reform the society, guide the student fostering a work culture and preventing thestudent from Religion sale
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش این است که اهدافی که خداوند متعال در قرآن در رابطه با تربیت اقتصادی بیان کرده، جمعآوری شود و در چارچوب علمی ارائه شود تا مورداستفاده دستاندرکاران تعلیم و تربیت قرار گیرد و متربیان خود را برای رساندن به این اهداف تلاش کنند.
تربیت اقتصادی یکی از تعاریف معتبر از «تربیت اقتصادی» عبارت است از «ایجاد آمادگیهای لازم در متربی، به نحوی که ضمن شناختن استعداد اقتصادی خود، بتواند آن را به بهترین وجه شکوفا کند و با اتخاذ میانهروی، از منابع موجود به نحوی بهرهبرداری کند که ممکن و میسر باشد و در طریق تولید و توزیع و مصرف، شریعت الهی را در نظر داشته باشد و همه این فعالیتها را در جهت قرب به خدا و کسب رضای او به انجام رساند (ایمانی، تربیت اقتصادی در راستای تحقق تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، ۱۳۹۱: 16).
«انفاق کنید، خواه از روى میل باشد یا اکراه، هرگز از شما پذیرفته نمىشود؛ چراکه شما قوم فاسقی بودید!» سؤال این است که چرا عمل انفاق قبول نیست؟ جواب واضح است که همراه با انفاق تنزّل معنوی یعنی فسق داشته و هدف تربیت اقتصادی رشد معنوی بود نه سیر کردن شکم گرسنگان.
بنابراین یکی از اهداف تربیت اقتصادی این است که مربّی، متربی را آماده کند تا متربی ثمره مستقیمی در بهبود زندگی روزمره جامعه داشته باشد.
ب. اهداف اجتماعی تربیت اقتصادی گرایشی اهداف گرایشی که برای متربی از منظر قرآن نسبت به اجتماع تعیین شده است، ازجمله اینها است.
این هدف چطور حاصل میشود یکی از راهی رسیدن به (برّ) انفاق در راه خدا با چیزی که انسان با آن محبت و علاقه دارد است.