خلاصه ماشینی:
"قرن دوازدهم و سیزدهم میلادی اوج رونق و تکامل قالی ایران بوده است؛ همان دورهای که نقوش سنتی و اصیل قالی ایران،جدا از نقش اساسی خود، در کار تزیین نقوش خیال برانگیز مینیاتورهای ایرانی نیز مورد استفاده قرار میگیرند و قالی ایران و نقوش تزیینی،هنرمندان رشتههای مختلف هنری را چنان به خود جلب و جذب مینماید که نقاش بزرگ ایرانی کمال الدین بهزاد در قرن پانزدهم میلادی جدا از خلق مینیاتورهای بی همتا،خود مبتکر طراحی و نقاشی نقشهای جادویی و جاودانه در زمینه بافت قالی ایران است.
متأسفانه از آغاز قرن نوزدهم میلادی،با توجه به گسترش تجارت قالی ایران با ممالک اروپایی و استفادههای ناروای سواگران بیگانه در کار تهیه،طرح و بافت،اندک اندک لطمههای جبران ناپذیری به تدوام و استمرار نقشهای اصیل و سنتی ایران وارد آمد و سرقت و ربودن نقشههای اصیل ایرانی و فرستادن آنها به کشورهای همجوار و سفارش بافت آنها، اعتبار بافت و طرحهای سنتی و اصیل قالی ایران را نیز خدشه دار نمود."