چکیده:
شناخت عوامل اصلی موفقیت مدیریت تداوم کسب و کار و تعیین روابط بین این عوامل مهمترین مسأله برای موفقیت یا شکست شرکتها است. هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی نقشه استراتژیک شناختی فازی برای عوامل اصلی موفقیت مدیریت تداوم کسب و کار در صنعت پتروشیمی است. این پژوهش بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل 10 شرکت پتروشیمی است که مدیران ستاد مرکز فرماندهی تداوم کسب و کار این شرکتها بهعنوان خبرگان تحقیق انتخاب شدند. عوامل اصلی موفقیت مدیریت تداوم کسب و کار با استفاده از بررسی سیستماتیک ادبیات و تحلیل محتوای کیفی شناسایی شدند و بهمنظور طراحی نقشه استراتژیک فازی از نقشه شناختی فازی استفاده شد. نتایج نشان میدهد که 9 عامل اصلی موفقیت به نام-های «استراتژی تداوم کسب و کار»، «برنامهریزی اقتضایی»، «مدیریت بحران»، «مدیریت اضطراری»، «مدیریت ریسک سازمانی»، «بازیابی فاجعه»، «فرهنگ تداوم کسب و کار»، «تعهد و پشتیبانی مدیریت ارشد» و «تحلیل تأثیر کسب و کار» شناسایی شدند. همچنین این تحقیق یک مدل ارتباطات از عوامل مورد بررسی را نشان داد که در آن روابط بین عوامل اصلی و فرعی با یکدیگر مشخص شده است. استراتژی تداوم کسب و کار کلیدیترین عامل اصلی موفقیت برای مدیریت تداوم کسب و کار است و بالاترین شاخص محوریت را به خود اختصاص داده است. این تحقیق میتواند ادبیات نظری درباره عوامل اصلی موفقیت مدیریت تداوم کسب و کار را توسعه دهد و همچنین بینش مفیدی برای مدیران سازمانهای مورد مطالعه بهطور خاص و سایر سازمانها بهطور عام جهت اجرای مدیریت تداوم کسب و کار ایجاد کند.
Understanding the Critical Success Factors (CSFs) of Business Continuity Management (BCM) and determining the relationships between these CSFc are the most important issue for the success or failure of companies. The main purpose of this study is to design a fuzzy cognitive strategic map for the CSFs of BCM in the petrochemical industry. Based on the purpose, this research is applied research. The research population includes 10 petrochemical companies in which the managers of the business continuity command center of these companies were selected as experts. The CSFs of BCM were identified using a systematic literature review and qualitative content analysis, and fuzzy cognitive mapping was used to design a fuzzy strategic map. The results show that 9 CSFs were identified, namely "business continuity strategy", "contingency planning", "crisis management", "emergency management", "Enterprise risk management", "disaster recovery", "continuity culture" "Business", "Senior Management Commitment and Support", and "Business Impact Analysis". This study also showed a communication model of the identified factors in which the relationships between the main and secondary factors with each other are determined. The business continuity strategy is the key CSF for BCM and has the highest centrality index. This research can develop theoretical literature on the CSFs of BCM and also provide useful insights for managers of the surveyed organizations, in particular, and other organizations, in general, to implement BCM.