خلاصه ماشینی:
"برخی از تجربههای تئاتری نوجویانه و سنتشکن آتیلا پسیانی در سالهای دهه هفتاد و هشتاد، نظیر: مجلس تقلید هفتخوان (1369)، واقعهخوانی چهار جادو (1370)، بودن یا نبودن (1372) و بهویژه، تبار خون (1377)، قهوه قجری (1378) و بحرالغرایب (1382) او به قدری از جنبههای تجربی و کشف روشها و شیوههای روایی و زبان هنری نو در عرصه تئاتر سرشار بوده است که هر جزئی از آنها، کافی بوده است تا هنرمند صاحباندیشه را به خلق زبان استثنایی و خلاقهای، فراتر از محدودههای فرمالیستی یک تئاتر تجربی صرفا شکلگرا برای بیان مفاهیم مال انسان (در قالب یک تئاتر ناب که در آن شکل و معنا ـ فرم و محتوا ـ در تعامل و هماهنگی یگانهای قرار دارد) رهنمود گردد؛ اما تقدم شکل بر معنا و شبیهسازی بر ابداع، و ارجحیت فرم بر اندیشه، در روند تجربهگرایانه فعالیتهای آتیلا پسیانی، یافتههای ناب گروه بازی را در خلاء انجماد و بیتوجهی تمایلات خام فرمالیستی تحلیل میبرد و چنین میشود که در هر نوبت، تئاتر او تهیتر از پیش و بیتوجهتر به نیازهای مخاطب و ظرفیتهای حقیقی هنر نمایش ظاهر میشود تا سرانجام در زمین صفر، نمایشی فراهم میآید سراسر تهی از خلاقیت، بیارتباط با معیارهای یک نمایش خلاقه، سرشار از تظاهرات فرمالیستی مقلدانه و خالی از جنبههای اصیل خلاقیت هنری."