چکیده:
آپاراتوس سینمایی سالهاست که از سوی نظریه پردازان از جمله بودری، متز، کومولی، ناربونی، مالوی، آلسئسر و غیره مورد توجه قرار گرفته و در تحلیلهایشان به نگارش در آمده، اما هنوز تعریف مشخصی از آن ارائه نشده است. آنچه از آرای صاحبنظران ادراک میشود نشان از آن دارد که آپارتوس سینمایی دستگاهی ایدیولوژیک با فرایندی وابسته به تکنولوژی است که تاثیرات روانی بر تماشاگر میگذارد. آپاراتوس سینمایی همان ماده خام سینماست که در ذهن تماشاگر تکمیل میشود و وابسته به خلاقیت صاحب اثر و نحوه دریافت و سواد رسانه ایی تماشاگر در دورههای سینمایی با پیشرفت تکنولوژی تغییر یافته است. رویکرد آپاراتوس سینمایی در بازتاب یا شکلدهی افکار جامعه پیرامون نقش بارزی داشته است. ایران سینمایی پیشرو و با سابقهای بیش از یک سده دارد. مقاله حاضر با هدفی کاربردی نقش آپاراتوس سینمایی در بازتاب و شکلدهی جامعه پیرامون را مورد بررسی قرار داده است. مسئله تحقیق رهیافت مخاطب نسبت به بازتاب یا شکلدهی پدیدههای اجتماعی متاثر از آپاراتوس در سینمای ایران است. روش تحقیق کیفی بر اساس جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانهای، آرشیوهای صوتی تصویری و بر مبنای تحلیل محتوی جهتدار است. از اینروی سینمای ایران به 7 دوره تقسیم و مورد تحلیل قرار گرفته است. نتیجه حاصله نشان میدهد سینمای ایران متاثر از آپاراتوس در بازتاب و شکلدهی جامعه در دورههای گوناگون متفاوت و نقشی نسبی و شکننده داشته است.
For many years cinematic apparatus has been brought into focus by theorists such as Jean-Louis Baudry, Christian Metz, Jean-Louis Comolli, Paul Narboni, Laura Mulvey, and Thomas Elsaesser, but it has yet to be given a clear definition. Views of the pundits give us the impression that the cinematic apparatus is an ideological device with a technology-dependent process which leaves psychological impact on the viewers. The cinematic apparatus, which is the raw material of cinema, completes in the viewer’s mind.A mutual relationship in cinema hinges on constant environmental changes which are influenced by technology, ideology and media literacy. It has changed over the course of cinematic periods depending on the creativity of the author and the viewer’s media literacy in line with technological advances. Iran’s progressive cinema has a history of more than a century. This paper, pursuing a practical goal, has taken into account the role of the cinematic apparatus in reflecting and forming the community around us. It tries to shed light on the approach of the audience to the reflection or formation of social phenomena affected by the apparatus in the Iranian cinema. Drawing on the qualitative research and directed content analysis, the scholar has gathered information from library-based resources and audio-visual records and archives. The researcher has divided the Iranian cinema into seven periods and analyzed each period separately. The research result shows that the Iranian cinema which has been affected by apparatus has played a different – albeit relative and fragile – role in the reflection and formation of society in various periods.