خلاصه ماشینی:
"علی رفیعی در این جلسه که به صورت کارگاه آموزشی با حضور دانشجویان این رشته برگزار شد، به قرن 19 اشاره کرد و در خصوص تئاتر در قرن 19 گفت: در این دوران تئاتر شاهد شخصیت تازهای به نام کارگردان است که مدعی بود، حرفهاش یک هنر است و اثر آن از نویسنده مستقل است.
وی افزود: پیش از حضور کارگردان، نویسنده تنها حاکمیت مطلق تئاتر را بر عهده داشت و بعد از آن نیز مدیران تئاتر و بازیگران سرنوشت تئاتر را متناسب با گیشه و شخصیت بازیگران تعیین میکرد، بنابراین قرار نبود تناسبی میان عناصر صحنه وجود داشته باشد.
این مکتب عنوان میکرد، بازیگر تعریف اجتماعی ـ حرفهای دارد که درآن کارگردان به مثابه خدمتگذار مطیع و بیچون و چرای اثر نویسنده نیست بلکه او حق برداشت، تحریف، حذف و اضافه را حق مسلم خود میداند ولی با تمام اهمیت و ضرورتی که مکتب ناتورالیسم در انقلاب قرن 19 داشت، با وجود این مکتب در هنر چندان پایدار نبود."