خلاصه ماشینی:
"اما وقتی آن را در کل پاراگراف قرار میدهیم، یا بعد در کل متن میگذاریم احساس میکنیم که دیگر با یک نشانه خام و صرف روبهرو نیستیم و در کنار پنجرهای از نشانهها، این تصویر، به صورتی شناور، نمایهای و نمادین میشود، تا از یک سو به بیاعتنایی مردم به گراکوس و از سوی دیگر به تنهایی و سرگردانی قهرمان نگونبخت کافکا اشاره کند.
کل پاراگراف در مقابل متن، شمایلی است، اما نسبت به جملات خود نمایهای میشود و به بیتفاوتی کشندهای اشاره دارد که مردم نثار سرنوشت گراکوس میکنند، و وقتی ماهیت زندگی و مرگ غمانگیز این مرد، روشن میشود ما ناگهان درمییابیم که با نشانهای نمادین روبهرو هستیم، از سرنوشت مردی که حیات او از مسیح هم، غمانگیزتر است و بدون رسالتی به رنج بردن، آن هم بدون رستگاری محکوم است.
به همین دلیل نزد کافکا پیام کبوتر نه فقط بشارت و آرامش و زندگی نیست، بلکه گویای بیاعتنایی مردم به سرنوشت شکارچی، تنها ماندن او و عمیقتر شدن اندوهش میباشد تا آنجا که در پایان با رنج به شهردار میگوید: «در اینجا کسی حرف مرا نمیخواند، کسی به کمک من نمیآید، حتی اگر به همه مردم گفته شود که مرا یاری کنند، هیچ در و پنجرهای باز نمیشود، همه به رختخواب میروند و شمد خود را بر سر میکشند...
وقتی شکارچی از جنگلهای سیاه میگوید، و از مرگ دلخراشش و محکومیت بیدلیلش و بیگناهیاش و در عین حال رنجی که به این سبب تحمل میکند، از همه این نشانهها میتوانیم به موقعیت دردناک کافکا، یهودی بودن او، محکومیت قومش و احساس گناه بیپایان و غیر قابل توضیحی برسیم که همواره سایة تیرة خود را بر زندگی کافکا انداخته بود."