خلاصه ماشینی:
"در چنین دورهای که البته میتوان اذعان کرد که شماری از بهترین آثار سینمایی و تئاتری نیز خلق میشوند، کاریر به ذات بشر امروزین روی میآورد و هسته مرکزی تمامی آثارش را با توجه به تجربههای شخصی و شیوه زندگیاش و همچنین آنچه از جامعهاش وامگیری کرده است، بر هوس انسانی میگذارد.
اما مقایسة آثار دیگر کاریر در مقام نویسنده با نمایشنامه «دفتر یادداشت» ما را به این نتیجه میرساند که شهامت و جسارت حاصل از لاقیدی خاص بونوئل در این اثر کمتر یافت میشود و این بار کاریر بیشتر به اندیشههای شخصیاش، با توجه به چهارچوبهای ذهنی خود پرداخته است.
اگر چه از لحاظ تماتیک و شخصیتپردازی میتوان نقاط مشترک بسیاری میان آثار سینمایی کاریر و این اثر پیدا کرد، اما مسئله مورد بحث این بار بیشتر از زاویه دید او مطرح شده است.
اگر چه خود این موقعیت تا حدودی با توجه به نوع زندگی و قوانین حاکم بر جامعه اروپایی، متزلزل به نظر میرسد، اما میتوان آن را با چاشنی انگیزههای درونی مرد که در نهادش خواستار خروج زن نیست یا حتی از ابتدای ورودش او را شناخته است، قابل قبول به نظر آورد.
اگر چه ممکن است در ابتدای برخورد با نمایش یا نمایشنامه، شخصیت زن، انسانی به نظر آید که در پی ورودش به زندگی خالی و پوچ و اندوهگین و سراسر هوس این مرد باعث ایجاد تغییرات مثبتی میشود، اما چنین نیست.
با کمی دقت متوجه میشویم که تا زمان ابراز عشق مرد نسبت به زن ماجرا به همین شکل پیش میرود اما در بخش بعدی نمایشنامه نویسنده رویکرد شخصی خود را نسبت به این ارتباط نشان میدهد."