خلاصه ماشینی:
"به این جهت تئاترهایی که از روی شاهنامه یا نظامی و امثال آنها ساخته میشود به نظر من بسیار کار «کودکانه"ای است و باید این کار باشد تا کار آدم بزرگ، جانشین آن شود و تئاتر با طرز کار جدید در ادبیات ما معنی پیدا کند»1 این نظرگاه پدر شعر امروز پارسی، گرچه نیاز به بسط و بررسی متوسع ندارد و «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز» از مصادیق این قول نیماست، اما باید بر این نکته هم پای فشرد که دیدگاه نیما از این منظر حائز اهمیت است که شعر فارسی را باید به زبان امروز «تبدیل» کرد، وگرنه اینکه بازیگران به زبان شعر بر صحنه نمایش با یکدیگر «دیالوگ» گویند و کار شاهنامه را عین متن و دیالوگه نشده بر صحنه اجرا کنند، کاری است که با درد و دریغ، گروهی از اصحاب و اهالی تئاتر ـ خاصه در شهرستانها ـ بدان دل بستهاند که بیگمان برداشت مغلوطی است از مفهوم دراماتیزه کردن متون کلاسیک فارسی قطعا و حتما باید متون را به نثر سالم و سلیس و سلیم امروزی تبدیل ساخت و بر تن آن رخت و رختاری همسنگ و دست کم هموزن شعر حکیم توس پوشاند و اما نظری دیگر که در جای خود بحثانگیز است و بر آن باید مداقه کرد."