خلاصه ماشینی:
"اما عباس جوانمرد نخستین فردی نیست که نوشین را مورد انتقاد قرار میدهد پیش از او احسان طبری پیرامون استاد نوشین مینویسد: «نکتهای که از جهت انتقادی بر کار تئاتری نوشین وارد میتوان ساخت و بارها در زندگی با او در میان گذاشته شده این است که توجه وی به احیای تئاتر اصیل فولکلوریک ایران به اندازة کافی نبود» (پژوهش در تاریخ تئاتر ایران ص 214) محمد تقی کهنویی یکی از افراد تروپ در مقام دفاع گفته نوشین را چنین نقل میکند: «هنوز نمایشنامهای ایرانی که با روش صحیح نمایشنامهنویسی (دراماتورژی) نوشته شده باشد پیدا نکردم.
بهزاد فراهانی پیرامون عباس جوانمرد مینویسد: «در جوانی اولین معلمم شاهین سرکیسیان بوده که خود او شیفتة چخوف بود پس از او از عباس جوانمرد در راستای زمینة تئاتر ملی این حرفه را نیکتر شناختم اولین نوشتهام ناقالدی بود که جوانمرد آن را کارگردانی کرد و هم او مشوقم در درامنویسی بود (پژوهش در تاریخ تئاتر ایران ص 444) تئاتر روایی «این تئاترهای شرقی کلا تئاتر روایی هستند و اساس و مبنایی از لحاظ بافت و پیکرة نمایشی و حتی هدف و مقصود به قول برشت نه تنها غیر دراماتیک بلکه ضد دراماتیک دارند اما تئاترند و علت شیفتگی و گرایش متفکرین و تئوریسینهای بزرگ تئاتر غرب به این نوع تئاتر اتفاقا همین غیر دراماتیک بودن یا روایی بودن آنهاست آری یک بار بگویم و تأکید میکنم که تئاتر ملی تئاتر واقعی ما ریشه در چنین شیوهای دارد «(ص 93) ما بر این باوریم که تئاتر روایی نخستین تئاتری است که از بطن نمایشوارههای آیینی و آیینها شکل گرفته است این اندیشه میتواند موضوع کتابی باشد اما، هدف ما نقد کتاب عباس جوانمرد است و ناگزیر با شتاب بیشتری موضوع را پیگیری میکنیم."