خلاصه ماشینی:
پیتر اشتاین (Peter Stein) در ارتباط خود با آثار کلاسیک، کاری با «احیای دورهها» نداشت، بلکه توجه و تمرکز او در «رویارویی با متن» بود و این کار برای یافتن نوعی ارتباط با تماشاگران معاصر بوده است.
اجرای اشتاین از نمایشنامة «چنان که میخواهید» در تئاتر شوبون (Schaubuhne) در برلین که توسط بسیاری به عنوان پرشکوهترین اجرا از آثار شکسپیر پس از «رؤیای شب نیمه تابستان» کار پیتر بروک مورد ستایش قرار گرفت، حاصل چهار سال تحقیق دربارة پسزمینة انگلستان عهد الیزابت، از جمله سفر تمام گروه به انگلستان بود.
کلیة نمایشنامههای شکسپیر از ارزش و اعتباری جهانی برخوردارند، اما بیتردید هیچ نمایشی در تاریخ تئاتر جهان وجود ندارد که به اندازة هملت مورد توجه واقع شده باشد، این اثر جاودان تا کنون با شیوههای مختلفی بر روی صحنه آمده و در هر اجرا نکتهای تازه از مفاهیم پنهان در آن آشکار شده است؛ از شیوههای تئاتر عصر الیزابت گرفته تا شیوههای تئاتر مدرن.
لیوبیمف در این اجرا دخل و تصرف ظریفی نیز کرد و آن را بر اساس تأویل خود از متن هملت به روی صحنه برد که به همین دلیل، این اجرا را «روایت لیوبیمف» از هملت خواندهاند؛ در صحنة این نمایش، جز مکانی مستطیل شکل به عنوان «گور» با خاک درون آن که در قسمت جلوی صحنة تعبیه شده و نیمکتی چوبی و ساده در کنار آوانسن، هیچ وسیلة دیگری وجود ندارد و بازیگران در سرتاسر نمایش با کمک نور و پردهای خاص، فضای صحنه را میسازند.
» جان فلچر (John Fletcher) نیز هملت را در سانفرانسیسکو به روی صحنه برد که ویژگی کار او، ارائة فضایی معاصر با استفاده از متنهای کلاسیک است و این ویژگی در اجرای او از هملت، با مشخصههایی چون استفاده از لباسهای ایتالیایی پیش از جنگ جهانی دوم نمایان شده است.