خلاصه ماشینی:
"این شیوه تحقیق توصیفی برای یک کار نمایشی امکانات زیادی را فراهم میسازد و نظریههای ناقد را با توجه به دیدگاه موضوعی او با توجه به توانمندیهایی که یک تفکر سودمند دارد، فراهم میکند و این راه رسیدن به موفقیت یک کار ادبی ـ هنری و نفوذ آن در مردم و مشارکت آنها در درک و صدور حکم دربارة بصیرت آن میگردد، چه موافق با نظر یک ناقد باشد چه مخالف.
حال هیچ گونه جایگاهی نخواهد داشت مگر اینکه از محدودة آن گذشته در یکی از ابعاد فراتر رود، چرا که اگر چنین نباشد با افزودن چیزی جدید بر گذشته ما را بر آن دارد که به گذشتة خویش برگردیم و در آن بازنگری کنیم و چهبسا که این بازگشت ما را وادارد که به فرهنگ جهانی نگاه تازهای داشته باشیم، و برای همین است که ما باید این توازن را بین فرهنگ ادبی ـ چه موضعی و جهانی ـ و آفرینش جدید ادبی که بدون شک از آن زاده شده است ایجاد کنیم.
ما کار تقارن خود را از سرچشمه آغازین و کشف جایگاه یا گذر از کاتالیزور بر اساس تلاشهای فنی نو، بیآنکه در پس آن قصد تخریب شخصیت و منزلت نویسنده را برای استفاده از آثاری که در ادبیات جهانی وجود دارد داشته باشیم.
ولی آیا کسی که پیامی برای دیگران داشته باشد میتواند خالق یک کار هنری واقعی باشد؟ این بسیار نادر و کمیاب است و غالبا نتیجهای که حاصل میشود با آنچه که در آغاز میخواستیم متفاوت است و به طور کلی نتیجه به دست آمده با پیام حقیقی آن متفاوت است، چنان که این موضوع در آثار تولستوی صدق میکند."