خلاصه ماشینی:
"آیا راهی برای مذاکره واقعی بین کلیشه و آنچه شاید پیچیدگی بیشتری دارد هست؟ و اینکه ما چطور میتوانیم از کلیشه به عنوان راهی برای فکر کردن در مورد مسائل، دور باشیم؟ آگوستو با- ل من فکر میکنم در تئاتر قدیمی یا در تکنیکهای «رنگینکمان آرزوها» میتوانیم از کلیشه استفاده کنیم، ولی مذاکره تئاتریکال دورتر از آنجایی میرود که شرکتکنندگان قادر به رفتن هستند.
برای مثال، ساختار یک کارمند را داریم که میخواهد با رئیسش صحبت کند، چون به حقوق بیشتر یا موقعیت بهتر کاری نیاز دارد، همه کارمندان دیگر که متعلق به همان کارخانه هستند موقعیت را شناسایی میکنند و هیچ شکلی وجود ندارد که افسرده میشوند.
پترسون و وینبرگ تکنیکهای TO ممکن است امکانات را محدود کنند، بنابراین آیا نمایشهای تئاتریکال از واقعیات و نتایج ایدهآل فاصله نمیگیرند و از یک وضعیت به وضعیت دیگر شبیه نمیشوند؟ تکنیکهای تصویر یا رنگینکمان در وضعیتی که ما در این حوزه همگانیسازی جزئیات را به پایان رساندهایم و در حالی که ممکن است تکنیکهایی نیز برای پروسه و نتیجه قابل پیشبینی وجود داشته باشند، شاید امکانات محدودی را به ما بدهند!
ضمن اینکه اگر هم قابل پیشبینی باشد این هنوز خیلی خوب است که کسی بخواهد بگوید: «ما میتوانیم با هم برویم، نه به تنهایی!» چیزی که من به آن اعتقاد داشتم در تئاتر طبیعی است.
» بعضی وقتها فکر میکنم اگر راهحل قابل پیشبینی را در انتها پیدا نکنی، به اندازهای که هیچ راهحلی پیدا نکنی خوب نیست، ولی در موردش فکر که میکنی، چیزی که تغییر میکند طرز برخورد تماشاگر است."