خلاصه ماشینی:
"به طور کلی، ایجاد بعد سوم یا حجم، در هنرهای بصری دو بعدی، بر اثر نوعی خطای چشم است، به این معنی که در کلیة تصاویر دو بعدی مانند تصویر نقاشی، طراحی، عکاسی و نظر آنها، عمق و بعد سوم، با استفاده از فن پرسپکتیو، که نوعی خطای چشم به شمار میرود و نیز کاربرد نور و سایه، ایجاد میشود، اما ارائه بعد سوم، در هنرهای بصری سه بعدی مانند: مجسمهسازی، معماری، طراحی صنعتی و آثار نقاشی سه بعدی واقعیتی قابل لمس است و هنرمند با فرم دادن و شکل بخشیدن به مواد مختلف، در رابطه با فضا و دخالت مستقیم عنصر «نور» دست به آفرینش پدیدههای سه بعدی میزنند.
»2 باید به این مهم توجه داشت که طراحی صحنه، با پیدایش مکتبها و روشهای گوناگون در عرصه هنرهای تجسمی، استفاده از مواد و مصالح مختلف، به منظور ایجاد فضاهای سه بعدی، دستخوش تغییرات چشمگیری شده است به طوری که بر روی سطح با روش نقش برجسته ایجاد حجمهایی میکنند به طوری که مرز میان هنرهای نقاشی، مجسمهسازی معماری و طراحی صحنه شکسته شده است و همه یکدیگر را به خدمت میگیرند تا جایی که در طراحی صحنههایی که نیاز به جابهجایی صحنه است از نقاشی و روش حجمسازی مجازی استفاده میکنند تا حمل و نقل و جابهجایی دکور به آسانی انجام شود و نیز آن تأثیر خاصی که از حجم حقیقی، مورد نظر است ایجاد شود.
»6 آفرینش شکلهای جدید «تمام دانش بصری از جهان و هر آنچه در آن وجود دارد، بیشتر از طریق فرم یا شکل و رنگ در ارتباط با فضا به دست میآیند ساختمان اصلی شکلها و فرمها و سپس رنگ آنها اولین عناصری هستند که در بدو پیدایش انسان با او بوده است و باعث اثرگذاری و تحریک عواطف و احساسات و نیروهای ذهنی او گشتهاند."