خلاصه ماشینی:
"سیل در سال 1997 آلبا را ویران کرد؛ اما همه چیز به حالت اولش برگشته بود و فقط تصاویری از آن خرابی را به صورت تابلوهای بزرگ در جاهای مختلف این روستا آویخته بودند که یاد آن روزگار سخت را زنده میکرد و تلاش و بازسازی آدمیان را گرامی میداشت.
به قول یکی دوست ایرلندی که در انگلیس فلسفه میخواند، «اگر به انگلیسی جماعت سلام کنی فکر میکنند جیببری و خودشان را جمع و جور میکنند!» اما این خانم ملیتم را پرسیدم و بعد راهنماییام کرد که در ونیز چه کنم.
بایرن در همین چایلد هارولدش به خودش تسلی میدهد که یادگار و تحفه ما از ونیز چیزی ورای آن شهر است: صور ذهن از گل نیستند؛ جوهرهای جاودانی دارند؛ آنها در درون ما پرتوی نورانیتر ز هستیای دلکشتر را میآفرینند.
در این حالت کدام معمار یا طراحی جرئت میکند در برابر صورتهای هنری گذشته که همچنان سرپایند کم بیاورد یا کم بفروشد؟ کدام سازمان است که اگر چنین کجرویهایی ببیند، به آن معمار یا طراح نه، نگوید؟ اگر خدا انسان را به هیئت خودش آفرید پس دنیای ما بدون آفریدن و بازآفرینی چگونه میتواند معنی بیابد؟ این همه زمانی حاصل میشود که نگذاریم مردم آگاهی دربارة صورت را، که طبیعت در درونشان به امانت گذاشته است، به فراموشی بسپارند.
هنری جیمز مدتها، سرسختانه میکوشید از ایبسن خوشش نیاید، اما عاقبت اعتراف کرد که این «هنری شمالی» ـ او «شمالی» را به مفهوم کلهپوک به کار میبرد ـ اکسیر فرم و معماری کلام را در مس ذهن افسردة نروژیها میاندازد تا نه فقط به نروژیها بلکه به دیگر اروپاییان جزماندیش بگوید دوران تازهای در راه است."