خلاصه ماشینی:
"اما میتوان گفت که در این ارتباط نوعی بیارتباطی وجود دارد که ارزش اثر نیز وابسته به همین خصیصه است.
غیر از این دو نمایشنامه (چنان که ذکر شد) سارتر نمایشنامههای دیگر به رشتة تحریر درآورده است که هر کدام از آنها مشکلات خاص خود را دارند.
در حقیقت او با تحریر این نمایشنامه سبب تعدیل نگاه منتقدان مبنی بر ضد کمونیست و ضد استالین بودن خود میشود (گرچه بعدها با طرح اندیشة اگزیستانسیالیستی کاملا پوزیشین متفاوت اختیار میکند).
یعنی سارتر ضمن استفاده از آثار دینامیتسی یونان باستان، و حتی وفاداری به تم و موضوع اصلی آنها، به دلیل دگرگون کردن فضا و ساختمان، آثار خود را مبدل به نمایشنامههایی میکند ایستا و ساکن، که این سکون و ایستایی در اکثر موارد همان (تم) اثر است.
اما آنچه مربوط به انسان میشود این است که او به واسطه خلق فضای جهنمی خودساخته، در فاصلة میان خدا و شیطان تنها، سرگشته و حیران شده، از من وجود او جز خاکستری برجای نمیماند.
چنان که پیشتر اشاره شد، سارتر برای ترسیم این فضای جهنمی، ساختمانی برای نمایشنامههای خود میکند که تحت عنوان ساختمان ایستا از آن یاد میکنند.
او در این نمایشنامه فرانسه در حال اشغال و نهضت مقاومت را به تصویر کشیده، تمامی کسانی را که با آلمانیها همکاری میکردند به باد انتقاد گرفته است: «زمانی که نه حکومت آزادی وجود دارد و نه مردم آزادی، مردم و حکومت ملزم هستند یا شرایط موجود را بپذیرند و با آلمانها همکاری کنند، و یا در زیر زمین و به شکل مخفی به مبارزة با آنها برخیزند."