خلاصه ماشینی:
"سارتر برای آنالیز و اثبات «بنمایه»های موضوعی خود موقعیتهایی ذهنی میآفریند تا بتواند نظرش را به اثبات برساند؛ این موقعیتها گاهی غیر قابل باور هستند و حتی دیالوگهایی که از زبان پرسوناژهای خبیث و شرور بیان میشود، بیش از آنکه دیالوگ آنها باشند، دیدگاههای خود نویسندهاند؛ از همان آغاز قرار نیست چیزی نشان داده شود، بلکه هدف آن است به اثبات برسد.
نمایشنامه شیطان و خدا اثر ژان پل سارتر اثری است که نه بر اساس حادثه و موقعیتهای واقعی و آشنا، بلکه بر پایه «بنمایههای ذهنی و عقیدتی (فلسفی ـ اخلاقی) شکل گرفته و بنا بر آن گذاشته تا تعبیر هستیشناسانه تازهای از انسان، خدا و زندگی باشد و چون اثری «اندیشهورز» است، داستان مهم و قابل قبولی در آن شکل نمیگیرد: پرسوناژها به طور «گذری» به هم میرسند و به هم پیله میکنند و گرچه ظاهرا اشاره میشود که همه چیز را در آلمان اتفاق میافتد، اما واقعیت آن است که منظور همه دنیا و ارائه یک نظریه خاص برای تبیین نقش انسان در چرخه هستی و بود و نبود خداست.
نمایشنامه شیطان و خدا گرچه به جنبههای بصری و دراماتیک و نیز به کاربری قابل توجه داستان اعتنای چندانی ندارد و صرفا اثری «اندیشهمحور» است، اما در چارچوب مقاصد نظری خویش و مخصوصا با توجه به وجه اجتماعی فلسفیاش، نمایشنامهای قابل تأمل و بحثانگیز به شمار میرود و چنین سؤالهایی را مطرح میکند: چرا عدالتی در این دنیا نیست؟ چرا انسان فقیر و مظلوم باید رنج بکشد؟ چرا خدا دنیا را سر و سامان نمیدهد؟ سارتر سپس از دیدگاه خودش پاسخهای زیر را در نظر میگیرد: دنیا دایره بستهای است و چیزی فراتر از آن وجود ندارد."