چکیده:
مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت شامل مجموعهای از فعالیتها و اقدامات شرکتی است که با هدف خیر برای افراد درون سازمانی نظیر کارکنان یا افراد برون سازمانی شامل تأمین کنندگان، مصرف کنندگان و مردم انجام میدهد. ثمره انگیزههای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت در مدیریت، عملکرد بهتر شرکت در زمینه تخصیص بهتر منابع سازمانی و اصلاح ساختارهای سازمانی در راستای اهداف ارزش گرای شرکت بوده است. هدف این پژوهش بررسی ارتباط مسئولیت اجتماعی طی مراحل مختلف چرخه عمر بر محدودیتهای مالی شرکت بود که از روش دلفی با نظر ۱۰ نفر از اساتید برتر و استخراج مؤلفههای تاثیرگذار از ادبیات، برای تبیین و مدلسازی ۱۳۷ شرکت عضو بورس اوراق بهادار طی سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که با توجه به رابطه معکوس کشف شده بین مسئولیت اجتماعی و محدودیتهای مالی بنگاهها در هر مرحله توسعه متمایز با اهداف مسئولیت اجتماعی متفاوتی مواجه بوده و قابلیتهای گوناگونی را در انجام مسئولیت اجتماعی از خود نشان میدهند. همچنین برای شرکتهایی که در مراحل رشد، بلوغ و نزول هستند، هر چه نمرات مسئولیت اجتماعی آنها بالاتر باشد، محدودیتهای مالی کمتری با آنها مواجه میشوند
Corporate social responsibility includes a set of corporate activities and actions that it performs with the aim of doing good for people inside the organization such as employees or people outside the organization, including suppliers, consumers and people. The result of social responsibility motivations of participate in management has been better performance company in terms of better allocation of organizational resources and reform of organizational strutures in line with the companys value oriented goals. The purpose of this study was to investigate the relationship between social responsibility during different stages of the life cycle on the financial constraints of the company. It took place until 1398. The results showed that due to the inverse relationship discovered between social responsibility and financial constraints, firms at each stage of development face different goals of social responsibility and show different capabilities in performing social responsibility. Also, for companies that are in the stages of growth, maturity and decline, the higher their social responsibility scores, the less financial constraints they face.
خلاصه ماشینی:
ارزيابي مدل دلفي در تبيين الگوي روابط بين محدوديت هاي مالي، چرخه عمر و مسئوليت پذيري اجتماعي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران محمدرضا پناهيان ١ 2 تاريخ دريافت مقاله : ١٤٠١/٠٣/١٠ تاريخ پذيرش مقاله : ١٤٠١/٠٨/١٢ حسن قدرتي حسين پناهيان ٣ 4 ميثم عرب زاده چکيده مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت شامل مجموعه اي از فعاليت ها و اقدامات شرکتي است که با هدف خير براي افراد درون سازماني نظير کارکنان يا افراد برون سازماني شامل تأمين کنندگان ، مصرف کنندگان و مردم انجام مي دهد.
هدف اين پژوهش بررسي ارتباط مسئوليت اجتماعي طي مراحل مختلف چرخه عمر بر محدوديت هاي مالي شرکت بود که از روش دلفي با نظر ١٠ نفر از اساتيد برتر و استخراج مؤلفه هاي تاثيرگذار از ادبيات ، براي تبيين و مدلسازي ١٣٧ شرکت عضو بورس اوراق بهادار طي سال هاي ١٣٨٨ تا ١٣٩٨ صورت پذيرفت .
, (2019), The impact of corporate social responsibility on financial constraints: Does the life cycle stage of a firm matter?, International Review of Economics and Finance doi: 10.