خلاصه ماشینی:
"سارتر با اعتقاد به اینکه وجود بر ماهیت مقدم است و آدم در این دنیا نه پیشینهای دارد و نه آیندهای،حضور انسان در جنگ و تبعات ناشی از پنهان کردن احساس درونی پرخاشگری را با گوشهنشینی بعد از جنگ در معرض دید مخاطبی قرار میدهد که به خوبی با این موضوع قرابت دارد و تا حد زیادی با آن همذاتپنداری میکند.
در اجرای گوشهنشینان آلتونا به کارگردانی مریم معترف،که زمان نمایش تا حد زیادی تقلیل یافته است،نهایت تلاش به خرج رفته است تا به محتوای اثر خدشهای وارد نشود و در عین حال نمایش با القای همین مفاهیم در اختیار مخاطب قرار بگیرد.
در حقیقت با تغییر فضای نمایش و روبهرو شدن تماشاگر با فرانتس،تماشاگر شاهد تغییر ریتم و ضرب آهنگ نمایش میشود و علاقه بیشتری به تماشای اثر نشان میدهد که البته از پرده چهارم به بعد ریتم نیز کارآیی خود را از دست میدهد و ضرب آهنگ نمایش با گشوده شدن برخی گرههای داستانی و بروز؟فرودهای داستان تا حد زیادی تنزل پیدا میکند."