خلاصه ماشینی:
"این درست که در تجربهی ناشناختهها، دست زدن به خطر و آزمون لحظههای نو زیبا و قابل تقدیر است، اما فراموش نکنیم که بسیاری از قواعد صحنه،بنا به ماهیت خود شکستنی نیست،چرا که محو شدن آنها،رسانهی تئاتر را به رسانهای دیگر بدل میکند.
اما محامدی چه میکند؟اینکه ما تئاتر کار میکنیم خیلی خوب است و اینکه پشت سر هم کار میکنیم خیلی خوبتر.
آنها که تکان خوردند،ما تکانتکان هم نخوردیم!و در بحران مدرنیزمشان دیگر مصرفکننده شده بودیم درست!پس حالا که اینطور شد یک نتیجهگیری منطقی؛تئاترشان را هم خودمان مصرف کنیم!!که فی نفسه کار بدی هم نیست.
حالا چگونه میتوان آن را در تالار کوچک تئاتر شهر خودمان اجرا کرد؟!به دو روش:یا آن را بعد از گوارش ذهن خودمان تبدیل به اثری خودمانی کنیم؛پس قبل از همه باید منظر را عوض کنیم،که دیگر از داریوفو چیزی نمیماند؛(و خوب است که محامدی چنین نکرده).
و ما به جای زنی که قرار است وسیلهی تبلیغ انواع مواد شوینده و نرمکننده و از این دست باشد و مدام از دل عواطف شخصی و انسانیاش به تظاهرات غلیظ تبلیغی بپرد،یک بانوی روانپریش پرپرش میبینیم و نمیدانیم چرا؟اما راه سومی هم هست،پیشنهاد؛همان حذف داریوفو!انتخاب متنی که بشود در تالار کوچک تئاتر شهر خودمان اجرایش کرد.
دور که بزنیم به آموزش میرسیم و«مسئلهای نیست»از این دید،مسئلهایست!اگرچه همان حذف و تعدیل به این کار هم لطمه زده و اینبار هم دچار مخاطبی مبهوت است که چشم میگرداند،اما تئاترمان را از بعدی آموخته میکند و در نوع خود تجربهایست."