چکیده:
هدف از این پژوهش طراحی مدل ارزیابی بهرهوری منابع انسانی دانشگر در صنعت خودروسازی ایران است. تحقیق حاضر با روش ترکیبی (کیفی ـ کمّی)، رویکرد اکتشافی و با روش تحلیل مضمون انجام شد. مصاحبه با شانزده نفر از خبرگان بهروش گلولهبرفی انجام شد. با کدگذاری متن مصاحبهها در نرمافزار مکسکیودا (Maxqda)، 258 مفهوم، 27 مضمون فرعی و 7 مضمون اصلی حاصل شد و مدل مفهومی طراحی گردید. در بخش کمّی، مدل مفهومی بهروش میدانی و پرسشنامه (محققساخته) توسط 221 نفر از کارشناسان صنعت خودرو تکمیل شد. سپس بهروش تحلیل عاملی تأییدی، اعتباریابی و بهروش سوارا (SWARA) توسط خبرگان وزندهی شد. در بُعد عوامل سازمانی، مؤلفههای محیط کار، استراتژی، تکنولوژی، ساختار سازمانی، مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی؛ در بُعد فرایند تأمین، مؤلفههای برنامهریزی منابع انسانی، کارمندیابی، گزینش و بهکارگماری؛ در بُعد فرایند توسعه، مؤلفههای مدیریت استعداد، مدیریت عملکرد و آموزش و توانمندسازی؛ در بُعد فرایند نگهداری، مؤلفههای سلامت روانی، بهداشت، ایمنی و سلامت جسمی، عوامل شغلی، امکانات رفاهی، درمان، بیمه و بازنشستگی و حقوق و دستمزد؛ در بُعد فرایند کاربرد، مؤلفههای رهبری اثربخش، شرایط و ابزار کار، روابط کار و ارتباطات در مدل آورده شد.
The purpose of this study is designing model for evaluating the productivity of khowledge worker in the Iranian automotive industry. This research was conducted by combined method (qualitative-quantitative) with exploratory approach and theme analysis method. Interviews with 16 experts were conducted by the snowball method. By encoding the text of the interviews in Maxqda software, 258 concepts, 27 sub-themes and 7 main themes were obtained and a conceptual model was designed. In the quantitative part, a conceptual model by field method and a questionnaire (researcher-made) completed by 221 automotive industry experts. Then, it was validated by confirmatory factor analysis and SWARA method by experts. In organizational factors, components of work environment, strategy, technology, organizational structure, knowledge management and organizational culture, in employment process, components of human resource planning, recruitment, selection and hiring, in development process, components of talent management, performance management, training and empowerment, in retaining process, components of mental health, health, safety and physical health, occupational factors, welfare facilities, treatment, insurance and retirement, and salary, in utilization process, components of effective leadership, working conditions and tools, labor relations and communication are given in the model.