چکیده:
پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی فعالیتهای پرورشی سازمان آموزشوپرورش شهر قم در دوره متوسطه اول بر اساس عناصر نهگانه کلاین و ارائه راهکاری برای بهبود آن در سال تحصیلی 1400-1399 انجام شد. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه پژوهش شامل مدیران، مربیان پرورشی و دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر قم که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی ساده و برحسب جدول مورگان به ترتیب 140، 130 و 413 نفر بهعنوان نمونه موردمطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بهوسیله نظرات صاحبنظران حوزه مربوطه و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 97/0 محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی از قبیل آزمون t تک نمونهای، تحلیل واریانس کروسکال- والیس و آزمون U مان ویتنی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد: 1) از دیدگاه مدیران عمدهترین آسیبهای موجود در فعالیتهای پرورشی با توجه به عناصر نهگانه برنامه درسی معطوف به مؤلفههای «اهداف، مواد آموزشی، محتوا، فعالیتهای یادگیری، زمان اختصاصیافته» میباشد. 2) از دیدگاه مربیان عمدهترین آسیبها، معطوف به مؤلفههای «زمان یادگیری، گروهبندی دانشآموزان» میباشد، و 3) از دیدگاه دانشآموزان عمدهترین آسیبها، معطوف به مؤلفههای اهداف، مواد آموزشی، محتوا، فعالیتهای یادگیری، راهبردهای اجرا و زمان میباشد.
The present study was conducted with the aim of pathology of the educational activities of QomEducation Organization in the first secondary school based on the nine elements of Klein and to provide a solution to improve it in the academic year 2020-2021. The research method is descriptive-survey and applied in terms of purpose. The study population included principals, educators and junior high school students in Qom who were studied as a sample using simple random stratified sampling method and according to Morgan table 140, 130 and 413 people, respectively. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. The face and content validity of the questionnaire was calculated by the opinions of experts in the relevant field and the reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient of /97. to analyze the data used Descriptive and inferential statistical methods such as one-sample t-test, Kruskal-Wallis analysis of variance and Mann-Whitney U .Research findings indicated that 1- according to the nine elements of the curriculum from the managers' point of view, the main harms in parenting activities, are focused on the components of "goals, teaching materials, content, learning activities, time allotted".2- From the educators' point of view, the main harms are focused on the components of "learning time, grouping of students".3. From the students' point of view, the main harms are focused on the components of goals, educational materials, content, learning activities, implementation and time strategies.