چکیده:
این مطالعه تاثیرخلاقیت و نوآوری مالی و رقابت بانک بر روی ارزش شرکت را مورد بررسی قرار میدهد. نوآوری مالی عمل خلق کردن و به وجود آوردن ابزارهای مالی جدید و همچنین فناوریهای مالی جدید، موسسات مالی جدید و بازارهای مالی جدید است. این مطالعه از تکنیک بررسی سیستم روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) استفاده کرد که براساس دادههایی استوار است که از 26 بانکهای تجاری دولتی و خصوصی استخراج شده است که درکشور ایران واقع شدهاند و این دادهها در طول دوره ی بین سالهای 2012 تا 2022 استخراج شدهاند و مجموع کل 286 مشاهده را شامل میشود. با ارایه ی نتایج این مطالعه، میفهمیم که خلاقیت و نوآوری مالی تاثیر منفی معناداری (چشمگیر و قابل ملاحظهای) بر روی ارزش شرکت در بانکهای تجاری دولتی دارد و رقابت بانکی تاثیر منفی معناداری (چشمگیر و قابل ملاحظهای) بر روی ارزش شرکت در بانکهای تجاری دولتی دارد. برعکس، خلاقیت و نوآوری مالی، تاثیر مثبت معناداری (چشمگیر و قابل ملاحظهای) بر روی ارزش شرکت در بانکهای تجاری خصوصی دارد و رقابت بانکی تاثیر مثبت معناداری (چشمگیر و قابل ملاحظهای) بر روی ارزش شرکت در بانکهای تجاری خصوصی دارد. بازده دارارییها (ROA)، سایز و اندازه ی بانک، رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) و نرخ تورم رابطه ی معناداری (چشمگیر و قابل ملاحظهای) با ارزش شرکت دارند. تاثیر تعاملی رقابت بانکی و خلاقیت نوآوری مالی (FI*COMP) رابطه ی مثبت و معناداری با ارزش شرکت در بانکهای تجاری دولتی و خصوصی دارد. تحقیق و مطالعه ی تجربی این نظریه ی کلی را تایید میکند که خلاقیت و نوآوری مالی یک نیروی محرکه ی واقعی پیشرفت اقتصادی، رقابتی بودن و رشد و توسعه ی اقتصادی است. بر طبق این مطالعه، سیاستگذاران باید نقاط ضعفی را مورد توجه و ملاحظه قراردهند که به وسیله ی بحران مالی در معرض دید قرارگرفتهاند که در معرض چارچوبهای نظارتی مالی فعلی متنوع و گوناگون برای به دستگیری ریسکهای نقش و مشارکت داشتند که به وسیله ی فرآیند خلاقیت و نوآوری مالی مطرح ساخته شده است.
This study examines the impact of financial creativity and innovation and bank competition on company value. Financial innovation is the act of creating new financial instruments, as well as new financial technologies, new financial institutions, and new financial markets. This study used the Generalized Method of Moments (GMM) system analysis technique, which is based on data extracted from 26 public and private commercial banks located in Iran, and these data were collected during the period between 2012 to 2022 were extracted and included a total of 286 observations. By presenting the results of this study, we understand that financial creativity and innovation have a significant (striking and significant) negative effect on the value of the company in state-owned commercial banks, and bank competition has a significant (striking and significant) negative effect on It is worth participating in state-owned commercial banks. On the contrary, financial creativity and innovation have a significant (striking and significant) positive effect on the company value in private commercial banks, and banking competition has a significant (striking and significant) positive effect on the company value in private commercial banks. Return on assets (ROA), bank size, gross domestic product (GDP) growth, and inflation rate have a significant (striking and significant) relationship with company value. The interactive effect of banking competition and financial innovation creativity (FI*COMP) has a positive and significant relationship with company value in public and private commercial banks. Empirical research and study confirm this general theory that financial creativity and innovation is a real driving force of economic progress, competitiveness, and economic growth and development. According to this study, policy makers should pay attention and consider the weak points that have been exposed by the financial crisis, that are exposed to the various and diverse current financial regulatory frameworks to take the risks of the role and participation that they had by The process of creativity and financial innovation has been proposed.