چکیده:
امروزه بایستی تمامی افراد، موسسات، ارگانها و نهادهای آموزشی؛ خود را برای تغییرات مختلفی که یادگیری را امری ضروری میسازد، آماده سازند. بیشک، بیشترین تاثیر پدیدآمدن فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی بر محیطهای آموزشی بوده است. در سالهای اخیر، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات چنان مورد پذیرش قرار گرفتهاند که اکنون در هر جنبه از زندگی ضروری به نظر میرسد. کاربرد مهارتهای ارتباطی و فناوریهای جدید اطلاعاتی و تغییرات سریع آن، موجب بروز تحولات بسیار در کلیۀ جنبههای یادگیری و آموزش شده است. موسسات آموزشی درخصوص بهکارگیری و هدایت نسل فراگیر در جهت استفاده از این فناوریها از سویی و گسترش کمّی و کیفی آن، مسئولیت خطیری بر عهده دارند و لازمۀ رسیدن به این مقصود، آن است که نهادهای آموزشی با عنایت به گستردگی جغرافیایی آن در کشور پهناور ایران، فناوریهای نوین اطلاعاتی و مهارتهای ارتباطی را هردو با هم در عمل به کار گیرند و از آن در آموزشهای تخصصی و عمومی خود استفاده کنند و به دنبال آن درجهت مجازیسازی گام اساسی بردارند؛ اما به دلیل دگرگونیهای شدیدی که امروزه به واسطۀ تکنولوژی و فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی که دنیای آموزش را تحتتأثیر خود قرار داده است؛ اهداف، برنامهها و جهتگیریهای آموزشی سازمانها بیش از پیش میتواند در دهههای پیشرو در کانون توجه واقع شود؛ بنابراین، در مقاله حاضر برآنیم تا نقش فناوری اطلاعات را با بهکارگیری مهارتهای ارتباطی در توسعه نیروی انسانی مبتنی بر آموزش و حکمرانی مطلوب مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
خلاصه ماشینی:
موسسات آموزشی درخصوص بهکارگیری و هدایت نسل فراگیر در جهت استفاده از این فناوریها از سویی و گسترش کمّی و کیفی آن، مسئولیت خطیری بر عهده دارند و لازمۀ رسیدن به این مقصود، آن است که نهادهای آموزشی با عنایت به گستردگی جغرافیایی آن در کشور پهناور ایران، فناوریهای نوین اطلاعاتی و مهارتهای ارتباطی را هردو با هم در عمل به کار گیرند و از آن در آموزشهای تخصصی و عمومی خود استفاده کنند و به دنبال آن درجهت مجازیسازی گام اساسی بردارند؛ اما به دليل دگرگونيهاي شديدي كه امروزه به واسطۀ تكنولوژي و فناوريهاي نوين اطلاعاتی و ارتباطی كه دنياي آموزش را تحتتأثير خود قرار داده است؛ اهداف، برنامهها و جهتگيريهاي آموزشي سازمانها بيش از پيش ميتواند در دهههاي پيشرو در كانون توجه واقع شود؛ بنابراین، در مقاله حاضر برآنيم تا نقش فناوری اطلاعات را با بهکارگیری مهارتهای ارتباطی در توسعه نیروی انسانی مبتنی بر آموزش و حکمرانی مطلوب مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
مؤسسات آموزشی درخصوص بهکارگیری و هدایت نسل فراگیر درجهت استفاده از این فناوریها از سویی و گسترش کمّی و کیفی آن، مسئولیت خطیری برعهده دارند و لازمه رسیدن به این مقصود آن است که نهادهای آموزشی با عنایت به گستردگی جغرافیایی آن در کشور پهناور ایران، فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی را درعمل بهکار گیرند و از آن در آموزشهای تخصصی و عمومی خود استفاده کنند و بهدنبال آن، درجهت مجازیسازی گام اساسی بردارند؛ اما به دليل دگرگونيهاي شديدي كه امروزه به واسطه تكنولوژي و فناوريهاي نوين اطلاعاتی و ارتباطی رخ داده كه دنياي آموزش را تحتتأثير خود قرار داده است؛ اهداف، برنامهها و جهتگيريهاي آموزشي سازمانها بيش از پيش ميتواند در دهههاي پيشرو در كانون توجه واقع شود؛ از اینرو، در مقاله حاضر برآنيم تا ضمن مشخصکردن نقش فناوری اطلاعات در کاربرد مهارتهای ارتباطی، اثر آن را در توسعه نیروی انسانی مبتنی بر آموزش و حکمرانی مطلوب بررسی کنیم.